I aften afsløres det sidste nye om Apple Watch

Apple-topchef Tim Cook lader i aften op til lanceringen af det første produkt, som decideret skal vises frem. Priserne på Apple Watch bliver afgørende for, om det lykkes at bryde igennem.

Foto: STEPHEN LAM. Apple-topchef Tim Cook præsenterede 9. september 2014 det kommende Apple Watch, som fungerer sammen med iPhone-telefoner fra model 5 og nyere. Mandag aften går han igen på scenen for at give smarturet det sidste skub fremad, inden det til april kommer på hylderne. Priserne vil få særligt stor interesse. Arkivfoto: Stephen Lam, Reuters/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Apple træder ind på helt nyt territorium, når smarturet Apple Watch som det første nye Apple-produkt i fem år i næste måned når ud i butikkerne. Det helt store spørgsmål bliver, om Apple formår at gøre uret til en mode- og luksusvare, eller om det får en lige så skeptisk modtagelse, som andre smarture og fitnessarmbånd hidtil har fået.

Apple-topchef Tim Cook vil i aften, dansk tid, i Yerba Buena Center for the Arts i San Francisco på den amerikanske vestkyst vise den færdige udgave af Apple Watch og forsøge at tale uret op, inden det i april kommer i butikkerne til en startpris på omkring 2.300 kroner. Samme sted blev Apples iPod-musikafspillere og iPad-tavle-PC oprindelig præsenteret.

300 millioner kunder i søgelyset

Apple Watch fungerer udelukkende sammen med iPhone-telefoner fra iPhone 5 og fremefter, i alt omkring 300 millioner.

Det bliver Apples første større produktlancering, siden den første iPad kom i 2010 og endelig fik hul på det tavle-PC-marked, som andre producenter i mange år havde forsøgt at skabe. Apple håber med uret at gøre det endnu sværere for brugerne at skifte til konkurrerende mærker fra især Samsung, verdens største mobilproducent, som netop har lanceret sin nye topmodel, Galaxy S6, der målrettet går efter Apple-verdenen. Samsung har også for nylig opgraderet sit smartur.

Tim Cook fremviste i efteråret 2014 for første gang Apple Watch men gik dengang bl.a. behændigt uden om batteritiden. Siden medgav Apple, at uret skulle lades op mindst en gang i døgnet, ligesom de fleste af konkurrenternes ure. Tim Cook sagde for et par uger siden til det britiske dagblad The Telegraph, at batteriet nu holder hele døgnet og ikke vil være så længe om at lade op som en iPhone-telefon.

Klar til premieren

Fra uret kan man tage telefonen, når den ringer, læse indkomne beskeder, afspille musik, bruge sin digitale tegnebog med Apple Pay-mobilbetaling til at betale for varer og måle bl.a. sin hjerterytme ved hjælp af særlige følere. Ifølge Tim Cook vil Apple Watch også kunne erstatte bilnøglerne.

Uret er ulåst, så længe det er i kontakt med hud, og derfor er det lettere at tilgå oplysninger på det, ligesom man kan diktere ordrer og beskeder gennem den digitale assistent Siri.

En række af Apples tætte samarbejdspartnere - heriblandt det sociale netværk Facebook og bilproducenten BMW - har i flere uger haft folk i Apples hovedkontor for at afprøve og finpudse deres applikationer, så de er klar til premieren.

Apple har bestilt fem-seks millioner ure

I februar blev det rapporteret, at Apple havde bedt sine asiatiske leverandører om at gøre fem-seks millioner ure klar til premieren. Halvdelen af produktionen bliver af den billigste model, Apple Watch Sport, mens fitnessuret i prisklassen derover, Apple Watch, vil udgøre en tredjedel af produktionen.

Det dyreste af de tre ure, Apple Watch Edition, er i 18 karat guld og ventes på grund af prisen ikke at ville sælge stort. Det ventes at blive Apples til dato dyreste produkt og dermed koste mere end den 4.000 dollars dyre Mac Pro-PC. Ifølge den amerikanske finansavis Wall Street Journal har beløb helt op over 10.000 dollars været nævnt. Alligevel forventer Apple, at der vil blive solgt flere end en million af denne model i andet kvartal.

Priserne på Apple Watch-urene begynder ved 349 dollars (2.300 kroner).

Skepsis over for priser - og tilskud

Analytikere hos Morgan Stanley anslår, at Apple vil kunne sælge 30 millioner ure i løbet af de første 12 måneder. Andre er ifølge den britiske finansavis Financial Times skeptiske over, om man kan få folk til at betale de sandsynligvis meget høje priser for de to dyrere modeller, når teknologien om nogle år må forventes at være forældet.

Apples iPhone-salg har været en succes, fordi teleselskaberne, som gennem deres butikker står for en betydelig del af det samlede salg, giver større eller mindre tilskud til telefonen. De ser nemlig en forretning i, at kunderne bruger mere, når de først får en telefon i hånden, som har mange muligheder.

Apple har tidligere meddelt, at salget af smarturene ikke vil blive opgjort særskilt. Det vil indgå i kategorien Tilbehør, som også tæller hovedtelefoner, Apple-TV og iPod-musikafspillere.

Apple er verdens mest værdifulde selskab overhovedet og har en bugnende pengetank, så selv om smartursalget ikke straks skulle blive en succes, er der råd til at holde ud og vente. Apple-ledelsen presses dog af investorerne til at sikre en bredere indtægtskilde. I dag udgør iPhone-salget mere end to tredjedele af Apples omsætning. Hvis ikke Apple formår konstant at gøre det bedre på mobilområdet end konkurrenterne, vil giganten være hårdere ramt end konkurrenterne, hvis indtægterne fordeler sig på mange flere produkter.