»Hyr en hacker« - dansk firma har succes i USA

Firmaet Crowdcurity har baseret en forretning på at få hackere til at finde sikkerhedshuller på hjemmesider. Kunderne er især bitcoinsfirmaer.

»Har du brug for en hacker, så skriv til os.«

Sådan lyder budskabet fra firmaet Crowdcurity, der blev stiftet af fire unge danske iværksættere for godt et år siden, og i dag har kunder over hele verden.

»Basalt set har vi lavet en platform, der kan forbinde onlineforretninger med gode hackere, som kan hjælpe med at teste sikkerheden på websites for at gøre dem mere sikre, hvis de ondsindede hackere angriber dem,« siger medstifter Esben Friis-Jensen.

 

Crowdcurity fungerer som en netbaseret markedsplads, hvor forretninger kan sende invitationer op til personer, der vil teste deres hjemmesider for sikkerhedsbrist. Forretningerne betaler ikke en timeløn, men et aftalt beløb per sikkerhedshul, der bliver fundet. Crowdcurity får et gebyr, der svarer til 20 procent af testerens løn.

Crowdcuritys danske stiftere er flyttet til Silicon Valley i San Francisco, dels  fordi muligheden for at finde investorer er bedre i USA, dels for at være tættere på de mest innovative kræfter i it-miljøet.

Esben Friis-Jensen er dog fløjet til København for at være oplægsholder ved den globale konference, Crowdsourching Week, der finder sted fra tirsdag til torsdag i denne uge, og har omkring 300 besøgende, primært iværksættere, fra hele verden.

Crowdsourcing er et forholdsvis nyt begreb, der beskriver hvordan organisationer og virksomheder bruger et netværk af mennesker til at skaffe finansiering (crowdfunding), uddelelegere opgaver eller løse andre former for problemer.

Metoden med at bede hackere om at finde sikkerhedshuller er ikke ukendt. Også it-giganter som Google betaler computernørder for at finde huller i sin sikkerhed. Men ifølge Esben Friis-Jensen er Crowdcurity med til at udbrede historien til en lang række mindre virksomheder.

»Hvor Google inviterer folk for at teste deres eget site, så bruger vi den samme model til at gøre det muligt for alle forretninger af en hvilken som helst størrelse og type,« siger han.

Hvordan sikrer I jo så, at det ikke er kriminelle I samarbejder med?

»En vigtig del af vores markedsplads er at opbygge tillid. En del af det vi gør at have forskellige rating - og feedbackmekanismer og vi laver også baggrundstjek på nogle af vores testere,« siger Esben Friis-Jensen.

Han understreger dog, at det er op til den enkelte forretning at vælge, hvor åben en testproces de vil have - og dermed også, om der skal laves baggrundstest på testerne eller om det gerne må være personer, der har en lidt mere broget fortid.

Crowdcurity har i løbet af sin etårige levetid formået at opbygge en kundedatabase på 130 forretninger, hvoraf en del af dem er relateret til den digitale valuta bitcoin. Det er enten bitcoinbørser eller - banker.

»De har været udsat for en del angreb over de seneste par år... Og vi arbejder faktisk i dag med alle de største bitcoinsforretninger. Så nu er vi bare på vej mod de andre markeder. Der er masser, der kan bruge vores model« siger han og fortsætter:

»Vores ambitioner er store. Vi vil ud at tage hele verden.«