Hybridbiler for dyre i Danmark

Når olien og benzinen bliver for dyr, så er det hybrid-biler - der kører på både el og benzin - som skal sikre, at vi fortsat kan komme rundt. Men med de nuværende afgifter er det tvivlsomt, om hybridbilerne vil blive solgt i Danmark.

Flere eksperter peger på, hybridbilerne på kort sigt er det eneste realistiske alternativ til benzin- og dieselbilerne. Før sommerferien satte regeringen godt nok afgifterne på miljøvenlige biler ned. Men der ingen ekstra rabat til hybridbilerne. Det oplyser P1 Morgen og dr.dk/penge.

I dag findes kun én hybridbil i familiebilklassen på det danske marked. Det er en Toyota Prius. Men hvis man vil købe sådan en, så vil bilforhandleren formentlig glo på dig med vantro. Der er nemlig blevet solgt så få af bilerne herhjemme, at forhandlerne ikke længere gider have dem stående.

Forklaringen står på prisskiltet. 430.000 kroner kostede den, før afgifterne blev sat ned. Nu koster den 390.000 kroner. Men det kommer ikke til at betyde det store, siger Toyotas kommunikationschef Rene Mouritzen.

- Jeg regner måske med, at interessen vil stige en anelse - men ikke at der kommer nogen eksplosion i salget. For det er fortsat mange penge for en almindelig familie i Danmark at bruge næsten 400.000 kroner på en bil, siger René Mouritzen til P1 Morgen og dr.dk/penge.

Toyota Prius har en lille elmotor og en benzinmotor. Den kan kun køre få kilometer på el alene, men kombinationen af de to motorer betyder at den trækker 23 kilometer ud af en liter benzin.

Prius er dog et sultent monster sammenlignet med de hybridbiler, der vil dukke op i de kommende år.

De vil få et større batteri og kan lades op hjemme i garagen. Det betyder, at de kan køre måske 40, 50 eller 60 kilometer på el, før benzinmotoren tager over.

Perspektiverne er altså store, men prisen fra fabrikken vil også blive højere. Og det gør dem svære at sælge, siger Rene Mouritzen fra Toyota.

- I og med at den skal kunne køre længere på el alene, skal den have yderligere batterier, og det kræver selvfølgelig noget plads. Men det kræver også en ekstra omkostning. Og det er her, der efter vores mening, stadig er en konflikt i den måde den danske registreringsafgift er sammensat på. Den er baseret på værdien af bilen, når den kommer fra fabrikken. Så vi kommer i en situation, hvor ny, miljøvenlig teknologi bliver straffet, fordi det bliver forholdsmæssigt for dyrt i forhold til andre alternativer på markedet, siger han.

Med de nye afgiftsregler er der en rabat, jo længere en bil kører på literen. Men der er ikke taget særligt hensyn til hybridbilerne - der altså rummer en ny og dyrere teknologi.

SF forsøgte før sommerferien at få prisen på hybridbilerne længere ned. Men det lykkedes ikke, fortæller energiordfører Anne Grete Holmsgaard.

- Det er meget vigtigt, at når der kommer sådan nogle nye teknologier, som ligger i den gode ende, at man så understøtter det, så man får skabt et marked for det. For det er jo den måde, man får udviklet teknologierne og får en hybridbil, der kan køre 30 kilometer på literen eller 35 eller 40 kilometer på literen, siger Anne Grete Holmsgaard.

Skatteminister Kristian Jensen førte forhandlingerne om de nye afgifter. Han mener, at kritikerne fokuserer for meget på hybridbilernes pris og for lidt på den samlede økonomi i hele bilens levetid.

Hvis man gør det, ser det fornuftigt ud for Toyota Prius, mener han.

- Hvis du sammenligner den med en tilsvarende Toyota Avensis med det tilsvarende udstyr, så er prisforskellen ikke særlig stor. Og når man oven i lægger, at den grønne ejerafgift er markant lavere på en Prius, så skal man faktisk kun eje sådan en bil i 1½ - 2 år, før man har sparet ved at købe en hybridbil i stedet for en traditionel bil, siger Kristian Jensen.

Inden for få år regner man med, at der kommer en ny generation af hybridbiler, de såkaldte plug-in hybridbiler. Også de vil blive solgt uden at afgifterne bliver sat markant ned, siger Kristian Jensen.

- Hvis de er meget mere miljørigtige, får de en lavere afgift. Det system, vi har bygget op nu, går ud på netop at øge den afgiftsmæssige rabat, hvis bilen bliver endnu mere miljørigtig. Man får et nedslag afhængig af, hvor meget mere end det nuværende gennemsnit, man kan køre på en liter brændstof. Det betyder, at jo mere miljørigtig bilen er, jo større nedslag vil vi også give. Og det er første gang, at vi har fået en direkte sammenhæng mellem registreringsafgift og så de miljømæssige aspekter af bilens kørsel, siger Kristian Jensen.

Hvis man skulle få lyst til at købe en bil, der udelukkende kører på el, så er den fuldstændig fritaget for afgifter. Men man kan endnu ikke - hos en almindelig forhandler - købe en sådan elbil. Kilde: DR P1