Hvornår bryder bølgen?

Hvornår tør bureauerne tage skridtet og skrue ned for de klassiske medier og op for de nye, spørger medstifter og adm. direktør for PeopleGroup/Wibroe, Duckert&Partners, der her giver sit bud på branchens største udfordringer.

De nye medier kommer. Sådan er der blevet råbt længe, men landets reklamebureauer er stadig usikre på, hvornår det store skridt ind i den digitale verden skal tages, vurderer Jan Duckert, medstifter og adm. direktør i PeopleGroup/Wibroe, Duckert&Partners.

»Spørgsmålet er, hvornår bølgen brydes: Hvornår tør man tage skridtet og skrue ned for de klassiske medier og op for de nye. Hvornår tør man at sige det til klienten. Det er vi alle sammen usikre på,« siger Jan Duckert på spørgsmålet om branchens største udfordringer de kommende år.

Hvornår bryder bølgen så?

»Den bryder lige om lidt. Men ingen af os ved præcis hvornår. Det er alles udfordring.«

Koncernen PeopleGroup/Wibroe, Duckert&Partners kom ud af 2006 med et overskud 32 mio. kr. efter skat – det største i branchen.

Forklaringen skal primært findes i, at selskabet er vokset kraftigt i antallet af medarbejdere til omkring 350, og at resultatet er steget i takt med den udvikling.

Men der er alligevel stor tilfredshed at finde i stemmen på Jan Duckert, når snakken falder på resultatet.

»Vi sætter meget fokus på integreret kommunikation. Det betyder, at vi leverer løsninger til nettet, PR, TV-reklame, design og en række andre platforme på én gang, så kunden får en fælles oplevelse af branded,« siger Jan Duckert.

Netop det holistiske syn på kommunikation vil karakterisere udviklingen for hele branchen de kommende år, vurderer han.

»Jeg er sikker på, at branchen bliver langt mindre kanalopdelt fremover. Man er nødt til få et holistisk syn på kommunikation. Man er nødt til at betjene klienten på tværs. Det kommer til at drive udviklingen.«

Hvad ser du som de største udfordringer for branchen?

»Det er at følge med i den enorme brydningsfase vi står i, hvor de klassiske medier taber deres effekt. Vi kommer ind i en tid, hvor timing er altafgørende, fordi der sker nogle mega trens på mediemarkedet. Nu kan man eksempelvis ikke ramme unge mennesker ved TV-reklamer. Man er nødt til at finde dem ad andre kanaler. Hvad er det for kanaler, og hvordan værdisætter man dem korrekt – det er udfordringen.«

PeopleGroup-koncernen består af 15 selskaber, som alle beskæftiger sig med kommunikation.