Hvorfor tager Pandora kampen?

Ole Hall, erhvervsjournalist Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det kan være besværligt og skadeligt for omdømmet at føre sager. I det lys kan det undre, at Pandora har pudset advokater på sin tidligere partner Jesper »Kasi« Nielsen og indledt en voldgiftssag.

Men både voldgiftssagen og brevet fra Pandora tyder på, at man hos den danske smykkekoncern tager truslen fra Jesper Nielsen og Endless Jewelry med hovedkvarter i Düsseldorf særdeles alvorligt.

Firmaet Endless er ellers et firma, der er vanskelig at få has på. Siden familien Nielsen kort efter stiftelsen af Endless flyttede hele firmaet til Tyskland har det ikke været muligt at se regnskabstal fra det. Selskabets egen hjemmeside er heller ikke særlig meddelsom, men vi må formode, at Jesper Nielsen taler sandt, når han fortæller, at der i dag er omtrent 3.000 Endless-forhandlere i Europa og Nordamerika, og at det er realistisk for ham at få 4.000 forhandlere inden udgangen af 2014.

Det er en voldsom ekspansion for et firma, som blev grundlagt i efteråret 2012. Faktisk går det hurtigere, end det gjorde for Pandora i sin tid. Men ekspansionen burde ikke skræmme Pandora-ledelsen fra vid og sans, da Jesper Nielsens smykker er en lille tand billigere end Pandoras, og da Endless formentlig vil blive ramt af leveringsproblemer, kvalitetsproblemer og anden modgang i en kaotisk opstartsfase med hypervækst.

Når Pandora-ledelsen alligevel føler sig truet, kan det handle om, at Jesper Nielsen skaber tvivl og uro om Pandoras stærke brand. Han turnerer rundt på messer, hos forhandlere og i medier og fortæller historier, som Pandora ikke kan lide.«Endless er det nye Pandora«, »Jeg er Mr. Pandora«, og »Endless bygger på Pandoras DNA«, lyder det fra Jesper Nielsen igen og igen. Han forsøger derved at samle de små guldsmedeforretninger op, der efter flere års handel med Pandora er ved at være trætte af de kendte Pandora-armbånd. Måske trænger kunderne også til noget nyt?

Værd at bemærke er det, at Jesper Nielsen har lagt en klar strategi om angribe de markeder, hvor Pandora har været størst i mange år. Endless’ suverænt mest aggressive ekspansionsplaner er således ved at folde sig ud i Tyskland, Storbritannien og USA. Det er her, hvor Pandora har siddet tungt på markedet i mange år.