Hvordan samarbejder jeg med min indiske samarbejdspartner

Gennem et par år har jeg fået lavet underleverandørarbejde i Indien, og det har givet både gode og mindre gode oplevelser. Da der er et stort hjemmemarked for mine produkter (Skandinavisk Design) overvejer jeg også at finde en samarbejdspartner på salgssiden. Jeg oplever dog tit, at vi taler forbi hinanden, og at en aftale ikke altid er en aftale, når det kommer til stykket. Har I nogle gode råd om, hvordan vi får et bedre samarbejde. <i>Med venlig hilsen PK

Problemet ligger i kulturelle forskelle mellem Danmark og Indien. Løsningen ligger i en bedre for-ståelse for, hvori forskellene ligger og træning i, hvordan man kan håndtere disse forskelle.

En af de store forskelle er, at Indien er et gruppeorienteret samfund, hvor danskere er mere individualistiske. En anden forskel er, at der er langt mere respekt for stillingsbetegnelser og autoriter i Indien, end der er i Danmark.

Danskere er også langt mere direkte i deres måde at kommunikere på, hvor en inder hellere vil fortælle en lille hvid løgn, end at komme med et budskab om, at varen for eksempel ikke bliver leveret til aftalt tid. Undgå at kritisere din indiske partner, idet kritik opfattes meget ubekvemt. Et "ja" fra indisk side kan have mange forskellige betydninger, lige fra, at vedkommende har hørt, hvad man siger, til, at det i virkeligheden betyder "nej". Det kan selvfølgelig også betyde "ja".

For en dansker kan det virke frustrerende ikke at få et klart svar, og det kræver indsigt at være i stand til at tolke svarene.

Et råd til dig er, at du altid giver meget klare instrukser. Et andet er, at alle aftaler kommer på skrift. Det er også vigtigt at kommunikere på samme organisatoriske niveau, idet det regnes som upassende, hvis du kommunikerer direkte til det udførende niveau.

Firmaet Culturewise, www.culturewise.dk, har specialiseret sig i træning af kulturforståelse for virksomheder, der laver forretning med Inden. En større viden om, hvordan man samarbejder med indiske partnere, vil sikkert kunne spare dig for mange problemer fremover.





Med venlig hilsen

Esben Uhrenholt