Hvordan får jeg en markedsundersøgelse uden at betale en million?

Jeg ønsker at finde oplysninger på det østeuropæiske marked for at finde ud af, om jeg kan sælge mine produkter der. Men også om, hvordan jeg skal gribe salget an. Jeg har ikke budget til at betale et professionelt analysebureau 100.000 kroner, som sådan en undersøgelse let løber op i. Er der andre måder at gøre det på? TP

Kære TP

Ja, det er der. Men der er flere trin i nytårsraketten. Hvis du skal have nogle brugbare resultater, skal du først og fremmest gøre dig klart, hvad det er for svar, du ønsker, undersøgelsen skal give, hvad du skal bruge svarene til, og om du har ressourcerne til at føre svarene ud i livet.

Men det gælder både, når du skal briefe et professionelt analysebureau, og hvis du ønsker at gøre tingene på andre måder.

Hvis du har tiden til det, kan du nå et langt stykke hen ad vejen ved at søge på internettet. Her kan du finde både helt gratis oplysninger via brancheorganisationer og hjemmesider, og måske kan du være så heldig at falde over en rapport, der netop omhandler dit problem.

En anden kilde er rapporter, der laves til specifikke brancher. De kan hentes fra internettet, hvis man betaler et beløb, som svinger fra få hundrede kroner til flere tusinde kroner.

En tredje mulighed er at kontakte handelshøjskoler eller erhvervsakademier og få studerende til at lave undersøgelserne for dig i forbindelse med deres projektarbejder. Det kunne også være Vitus Bering Danmark i Horsens, som har mange studerende fra Østeuropa, som skal lave markedsprojekter. Dine omkostninger til det vil være at dække de studerendes omkostninger til telefoni og eventuelle rejser i forbindelse med projekterne, hvilket jo er overkommeligt for de fleste.

Anvendeligheden af rapporterne er afhængig af, hvor godt du er i stand til at formulere, hvad du vil have ud af dem, så derfor bør du indledningsvis ofre en del energi på at få den del på plads.

Med venlig hilsen

Esben Uhrenholt