Hvordan dufter hygge? Brite sælger duften af Skandinavien til hele verden

Britiske Shaun Russell fortæller et udvalg af skandinaviske historier til resten af verden gennem duft og design i serien »Skandinavisk«. Virksomheden er netop blevet certificeret for sin samfundsindsats.

Shaun Russell er stifter af firmaet Skandinavisk, der sælger duftlys, duftspredere til hjemmet samt kropsplejeprodukter, der dufter af Skandinavien. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Britiske Shaun Russell lever af at sælge duften af Skandinavien til hele verden.

Det var ellers ikke kærlighed ved første blik, da han for godt to årtier siden slentrede ned ad de københavnske gader for første gang, mens regnen faldt i store dråber. Til gengæld var det kærlighed til en dansk kvinde, der havde ført ham til Skandinaviens kolde og rå klima.

I kraft af sit job som markedsføringsdirektør hos McDonald’s i Norden kom Shaun Russell rundt i mange af kædens over 400 restauranter, og efter en række år kunne han se nogle fællestræk, som han ikke tror, at skandinaverne selv bemærker. Samtidigt så han også en tilgang til livet, som han troede – og stadig tror – resten af verden kan lære af.

I Skandinavien gælder det nemlig ikke om at løbe stærkest, og man kommer ikke længst ved at råbe højest – her er det løsningerne og sammenholdet, der tæller, siger han.

»Jeg tror, at en mere skandinavisk tilgang til livet er god for alle. Det er mit håb, at vores mærke og produkter vil minde alle om at trække vejret og være i nuet, i stedet for at tænke på hvad man skal gøre i dag for at nå den fremtid, man drømmer om,« siger Shaun Russell.

Han ønskede, at andre skulle opleve det samme, selv om de ikke befandt sig i Skandinavien. Derfor stiftede han i 2012 duftserien »Skandinavisk« i samarbejde med briten Gerry Kingham og den danske designer Line Krüger. Oprindeligt bestod serien af duftlys, men i dag finder man også duftspredere samt en række naturlige kropsplejeprodukter som håndcremer og scrubs.

Den danske designer Line Krüger er Shaun Russells samarbejdspartner i Skandinavisk. Sammen har de udviklet det design, der pryder alle produkterne. Designet er holdt enkelt og råt, så det matcher Nordens miljø og æstetik. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup.

Formål og profit

Udover Shaun Russell arbejder 14 andre for Skandinavisk udbredelse til resten af verden, og i 2018 omsatte virksomheden for godt 37 millioner danske kroner. Det er eksporten til udlandet, der står for 85 procent af omsætningen, men produkterne forhandles også herhjemme, hvor de blandt andet kan findes på hylderne hos Illums Bolighus og Magasin.

Virksomheden har ingen investorer, og Skandinavisk er nummer 30 på listen over hurtigst voksende forretninger i Danmark. I 2019 modtog firmaet sin anden Børsen Gazelle. Prisen uddeles til virksomheder, der vokser kontinuerligt og som minimum fordobler sin omsætning eller sit bruttoresultat i løbet af fire regnskabsår.

Selv om der med prisen er masser at juble over, er det faktisk et nyt certifikat, som Shaun Russell selv ønsker at fremhæve.

»I september blev vi certificeret som en B Corporation. Det er meget stort, fordi det certifikat siger noget om, hvordan vi fører forretning. Jeg er stolt over, at vi i dag lever op til de krav, som kræves for at kunne regnes for det,« siger Shaun Russell.

Certifikatet gives af B Lab, som er en non profit organisation, til virksomheder, der bruger deres forretning som et middel til at skabe et »godt samfund«. For at opnå godkendelse skal man forpligte sig til at tage stilling til, hvilken påvirkning virksomhedens beslutninger har for medarbejderne, kunderne, leverandørerne, samfundet og miljøet.

Globalt er lige under 3.100 virksomheder fordelt på 150 industrier og 71 lande godkendt som B Corporations. En af de nyeste modtagere af certifikatet er Guardian Media Group, der fører det britiske medie The Guardian. I Danmark er godt 20 virksomheder udover Skandinavisk certificeret som B Corporations – eksempelvis designbrandet Skagerak, bookingsitet Goodwings og Letz Sushi.

Shaun Russell henter sammen med sit team inspiration til duftene fra Skandinaviens natur og mennesker. Han oplever ofte, at skandinavere gerne vil distancere sig fra hinanden, men gennem et tidligere job, hvor han rejste Norden tyndt, så han igen og igen, hvor mange fællestræk der binder skandinaverne sammen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup.

Hygge, Skog og Hav

Oprindeligt kom ideen til Skandinavisk, da Shaun Russell gang på gang iagttog sin kæreste, når hun tændte stearinlys midt på dagen. Dengang kunne han ikke forstå formålet, for man kunne jo ikke engang se flammen for dagslyset.

Stille gik det op for ham at stearinlyset var en del af den hygge, som Danmark er kendt for, og derfor var det også den lille flamme, der gav ham ideen til, hvordan han skulle sælge Skandinavien til resten af verden.

Helt fra starten var det håbet, at både design og de forskellige dufte skulle hylde Skandinaviens historie og regionens karakteristika. Blandt seriens op til 20 dufte kan man derfor finde »Skog«, der har en frisk duft af grannåle, mens »Hav« skal lede tankerne hen mod vind og havsprøjt fra områdets mange kyster.

Ifølge Shaun Russell handler det at leve skandinavisk ikke om, hvor man bor, men hvordan man lever: Det er tanker, forholdet til andre, forholdet til naturen samt hvad man værdsætter, der er i spil.

Det var derfor også klart, at duftserien skulle matche Skandinaviens miljø såvel som dens mennesker. Derfor findes der også lidt mere tricky dufte som eksempelvis »Lempi«, der er det finske ord for kærlighed, og »Hygge«.

Undrer man sig over, hvordan sidstnævnte dufter, så lyder opskriften på en blanding af bagt jordbærtærte, vild mint og røget te.

»Vi har nøje udvalgt og tilpasset seriens dufte, så de hver især matcher en af Skandinaviens forskellige historier. Vi har brugt råvarer, så man med serien får fornemmelsen af at vandre i en fyrrenåleskov eller ligge i havet, når man tænder et lys eller smører cremen på. Skandinavisk er ikke skabt til skandinaver, men til at inspirere resten af verden,« siger Shaun Russell.

Adspurgt, hvordan en duftserie skal kunne løfte den opgave overvejer Shaun Russell sit svar. Ifølge ham er duftsansen den stærkeste sans, vi mennesker har, og da den er tæt linket til minder og følelser, så er dufte en potentiel kilde til at fortælle historier. Og da der ikke fandtes en Skandinavisk duftidentitet, valgte han sammen med sit team at skabe deres egne dufte – eller kapitler – af Skandinavien.

Det er Shaun Russells håb, at sanseindtrykkene vil fortælle Skandinaviens historie og at de kan hjælpe mennesker med at blive mindet om at stoppe op, mærke og ikke mindst lytte efter. Ifølge ham »har verden nemlig brug for at lytte til stille stemmer«.

Shaun Russell og Line Krüger har gennem de sidste mange måneder arbejdet på at forny både design og indhold i alle produkter fra Skandinavisk. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup.