Hvordan dufter et skævt hotel?

Brand-guru Martin Lindstrøm har talt om det i årevis. Flere annoncører har længe benyttet sig af det. Og lige nu er et helt nyt hotel og en over 175 år gammel juvelbutik aktuelle med egen duft-signatur.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I gamle dage, da Esbjerg Fiskerihavn stadig var blandt de allerstørste i landet, mødtes man af en umiskendelig lugt af fisk, allerede før man nåede bygrænsen. Det skriver Huset Markedsføring.

- Puhada, hvor her lugter grimt, sagde de fintfølende besøgende, men for fiskerne var sagen en anden: ”Det lowter a peeeng’”, sagde de.

Og det var præcis, hvad der gjorde – lugtede af penge. I hvert fald for fiskerne.

Det er dog næppe den vestjyske fiskelugt, den danske marketingekspert Martin Lindstrøm tænker på, når han i sine bøger og foredrag fortæller om, hvordan især menneskets lugtesans kan påvirkes effektivt, når virksomheder vil markedsføre og sælge deres varer.

Næppe heller er det lugten af makrel, der kommer til at møde gæsterne og kunderne hos de to københavnske virksomheder, der lige nu er aktuelle med duft-signaturer: Det splinternye Bella Sky Comwell hotel – og den 177 år gamle, hæderkronede juveler P. Hertz på Købmagergade.

Pink grapefrugt

På Bella Sky har man kontraheret med firmaet UrbanXperience, der har indgået en foreløbig 3-årig kontrakt med Bella Center om at levere de specialdesignede dufte til Nordens største – og verdens skæveste – hotel.

Lige såvel som duften af nyt læder øger bilejerens nydelse ved nyerhvervelsen, vil en frisk, blid odeur med mindelser om pink grapefrugt sætte prikken over i’et for gæsternes følelse af velbehag, når de checker ind på det nye hotel, som åbnede dørene i mandags.

-Vi tilslutter 11 såkaldte scent anlæg til Bella Skys centrale luftsystemer, Air Handling Units, og dækker således hele hotellet, foyer, reception, konferenceområde, spa, fitness og de to tårne med værelser og gangarealer, fortæller direktør Karsten Schackinger-Solaas fra UrbanXperience.

- Hotellet får en generel, moderne duft, der ”løfter”, skærper opmærksomheden og samtidig giver velvære. Til spa og fitness områderne udvikler vi i samarbejde med hotellet nogle specielle, mere maskuline dufte på basis af æteriske olier, der nærmest opfordrer til fysisk aktivitet, tilføjer dufteksperten Christine Hærslev, kontaktdirektør i UrbanXperience.

Områderne i og omkring restaurationen er gjort duftfri for at undgå forvirring af smagsindtrykkene. UrbanXperience garanterer i øvrigt, at ingen af de anvendte materialer kan fremkalde allergiske reaktioner.

Cedertræ og rosengeranium

Hos P. Hertz på Købmagergade i København har man også besluttet sig for at et besøg i butikken skal kilde kundernes næsebor. Her er det duftdesigneren Julia Kim, der har kreeret den særlige duft, som skal bidrage til at understrege det, P. Hertz står for.

Julia Kim siger om juvelérduften:

– Det var vigtigt for konceptets integritet og troværdighed at bevare den oprindelige P. Hertz-ånd i duften, som er karakteriseret ved basisnoten fra Cedertræ, men samtidig var det også vigtigt at fremhæve det nutidige og moderne i forretningen (Bergamot/Rosentræ) med et strejf af lethed (Grape/Bergamot) og eksklusivitet, værdighed og klasse (Rosentræ/rosengeranium).