Hvor skal pengene komme fra?

Gebyrer eller gratis? Der er delte meninger om den rette forretningsmodel på nettet, men aviserne har valgt side.

Foto: Colourbox
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Internetøkonomien nærmer sig en interessant skillevej. Problemet er det samme, som nu har martret cybervirksomheder i flere årtier: Indtjening. I de senere år har reklamerne skullet løse problemet, men uden held. Tag blot nogle af nettets største vandhuller som Facebook og YouTube, der forsøgsvis har lanceret reklamer, men uden nogen opsigtsvækkende indtjening. Undtagelsen, der bekræfter reglen, er Google, der sidder tungt på markedet for de mere lukrative søgereklamer.

Hvad skal man finde på? Lige nu tegner der sig to forskellige strategier. Enten kan man endnu en gang tage livtag med internet-dogmet, at alt er gratis, og kræve brugerbetaling. Eller man accepterer gratisprincippet og finder på andre måder at tjene penge på.

Det mest aktuelle eksempel finder vi i avisbranchen. Problemet er det enkle, men alvorlige, at læserne flytter online, hvor annonceindtægterne kun udgør en tiendedel af, hvad man kender fra papirverdenen.

Det ser specielt slemt ud i USA, hvor en række aviser allerede er bukket under, mens koryfæer som San Francisco Chronicle og Boston Globe står på afgrundens rand. Avisernes løsning hedder brugerbetaling. Mediemogulen Rupert Murdoch fortalte for nylig, at en del af hans medievirksomheder arbejder på en betalingsmodel, og i Danmark har både Berlingske Media og JP/Politikens Hus lignende planer.

Webguru mod brugerbetaling
På den anden side har vi webguruer som Chris Anderson, der kalder brugerbetaling for en uholdbar forretningsmodel. Chris Anderson er redaktør for et af den digitale tidsalders mest prominente talerør, Wired, men han slog for alvor sit navn fast i 2006 med bogen »The Long Tail« om nye markedsstrukturer på internettet.

Om halvanden måned kommer hans nye bog med den meget sigende titel »Free« (gratis), hvis hovedbudskab allerede er at finde i del artikler og interview om emnet. Anderson argumenterer, at internettet byder på helt nye forretningsvilkår med konstant faldende omkostninger, hvilket hele tiden vil presse salgspriserne, så hvorfor ikke bare gøre rent bord og erklære tingene for gratis?

Anderson beskriver en håndfuld forretningsmodeller, hvor pengene ikke tjenes på selve produktet. Eksempelvis Freemium, hvor basisproduktet er gratis, men vil man have en opgraderet version, koster det en merpris. Det er denne model, ip-telefonitjenesten Skype bruger. Free er langt fra nogen skudsikker manual til økonomisk succes i cyberspace, men den underliggende pointe holder: Man kan ikke få succes i den digitale økonomi ved at klamre sig til velkendte forretningsmodeller. Der skal innoveres, tænkes nyt.

Denne lære er tilsyneladende endnu ikke gået op for aviserne, der tidligere har forsøgt sig med betalingsmodeller, i Danmark med Valus tilbage i 2002/2003. I mellemtiden har nettet konsolideret gratisprincippet, ligesom konkurrencen fra blogosfæren og udenlandske medier er taget til.

Aviserne har ikke gjort noget
Aviserne skulle prøve at innovere sig ud af problemerne, hvilket man hidtil har forsømt, lyder det fra en anden webguru, forfatteren Jeff Jarvis. »Aviserne har haft 15 år til at forberede sig på denne situation, men de har ikke gjort noget«. Aviserne er selvfølgelig fulgt med online-udviklingen, men de har blot fulgt strømmen i stedet for at gå forrest i udviklingen.

Nemmere sagt end gjort? Ikke nødvendigvis. Jeff Jarvis har samlet en række cases med aviser, der har tænkt nyt på nettet, men jeg vil bruge et andet eksempel. Den mest spændende udvikling i medieverdenen lige nu er e-bogslæseren Kindle, der har fået stor succes og endnu større opmærksomhed. Den seneste version Kindle DX er specielt rettet mod avislæsere, og kan man få dem til at bruge en Kindle, ændrer det dramatisk ved avisudgivernes omkostningsstruktur.

Tech-bloggen Silicon Valley Insider har regnet ud, at New York Times kan forære hver abonnent en Kindle for halvdelen af, hvad det koster at levere avisen i et år. Det synes oplagt for aviserne at introducere en Kindle-model og sælge den med tilskud, som mobiltelefoner. Således har man hånd i hanke med læserne og kan tjene penge både på abonnementer og elektroniske reklamer.

Vi har endnu til gode at se sådanne påfund fra avisbranchen, og meget symptomatisk er Kindle blevet udklækket hos en af internettets indfødte, Amazon. Modstanden mod radikale innovationer er forståelig, men hvis ikke aviserne finder på noget nyt, vil andre gøre det for dem.

Klik forbi min blog og læs mere om aviskrisen og fremtidens forretningsmodeller på nettet.