Hvis IT går ned, står lastbilerne stille

DSV befinder sig midt i en rivende digital udvikling i transport- sektoren. Det betyder, at IT-afdelingen på samme tid skal håndtere stabilitet og usikkerhed.

"Vi er hele tiden på udkig efter smartere måder at arbejde på. Kan vi skære blot én manuel operation ud af driften, bliver det mange penge på grund af antallet af transaktioner," siger DSVs IT-chef, Jesper Riis. Foto: Simon Skipper
Læs mere
Fold sammen

Engang var lastbilkørsel en mytisk beskæftigelse, der signalerede frihed næsten på niveau med motorcyklisterne. I dag er erhervstransport på vejene ved at blive en ekstremt digitaliseret og dermed kontrolleret forretning, hvor marginalerne vinder, og computeren bestemmer.

Således har chaufførerne hos amerikanske UPS i årevis undgået venstresving i byområder for hellere at tage et ekstra sving eller tre til højre. IT havde beregnet, at det skar ned på tid, brændstof og uheld med en årlig gevinst på millioner af dollar på den konto.

Afgørende rolle

Sådanne spektakulære eksempler kan man ikke fremvise hos en af Danmarks dominerende transportvirksomheder, DSV, men teknologi spiller en afgørende rolle.

»Hvis IT går ned, så går der ikke lang tid, før lastbilerne står stille,« forklarer CIO Jesper Riis, der har over 500 IT-medarbejdere i sin fold.

Også set udefra er IT essentielt for DSV.

»Man kan næsten kun undervurdere betydningen af teknologi for en virksomhed som DSV,« lyder det fra senioranalytiker Jacob Pedersen hos Sydbank. »Det er en forretning med meget små marginaler, og det gælder om at træffe de rigtige valg vedrørende mængder og priser. DSV har en bedre indtjeningsevne end de fleste andre at sammenligne med. Det fortæller, at de er dygtige købmænd, men også at det er super understøttet på IT-siden.«

Denne understøttelse er skabt gennem en standardadiseret infrastruktur på tværs af koncernen.

»Ved at arbejde med de samme systemer på tværs kan vi levere stabilitet og skalerbarhed. Vi er hele tiden på udkig efter smartere måder at arbejde på. DSV har et meget højt antal transaktioner, og kan vi skære blot én manuel operation ud driften, bliver det mange penge på grund af antallet af transaktioner,« fortæller Jesper Riis.

Det svageste led

Men intet IT-system er stærkere end det svageste led, og nogle af DSVs samarbejdspartnere, chauffører og vognmænd halter efter, fortæller Finn Zoega, chefkonsulent hos Institut for Emballage og Transport hos Teknologisk Institut.

»Digitalisering inden for godstransport har været en kamp, og mange er bagud. For at data skal virke, skal de være digitale, og mange kører stadig rundt med gammeldags papirfragtbreve. De store virksomheder som DSV kunne kræve en digitalisering af deres vognmænd, men det skridt har man ikke taget, i hvert fald ikke hos alle.«

Trods disse huller i udviklingen er transportområdet ikke desto mindre et af de teknologisk mest aktive erhvervsområder i dag.

Det giver DSVs IT-afdeling en dobbelt mission og et dilemma, På den ene side skal man understøtte forretningen, og det fordrer stabilitet og sikkerhed. På den anden side er der alle variablerne i den teknologiske udvikling, der kræver hastighed, fleksibilitet og evne til at håndtere usikkerhed. Dette dilemma er døbt »Bimodal IT« af analysefirmaet Gartner og fokuserer på, hvad der netop nu er mange IT-afdelingers store udfordring, kravet om at levere resultater på vidt forskellige fronter.

»Vi dedikerer ressourcer til innovation i samarbejde med de kommercielle afdelinger. Udfordringen er ikke så meget at finde på nyt som at vælge det rigtige. En ny løsning skal både være profitabel og passe til platformen.«

Volumen er afgørende

Men teknologien stilller også krav, hvis DSV skal fortsætte kursen. For eksempel om volumen for at høste nok data og stordriftsfordele.

»Der vil komme en konkurrence om store, sammenhængende transportsystemer, og her er der nogle, som er større end DSV, for eksempel Deutsche Bahn, der ejer DSV-konkurrenten Schenker,« lyder der fra Finn Zoega.

Også finansanalytikeren peger på volumen som afgørende.

»Hvis man skal pege på en udfordring, er det at følge med eller være længst fremme. DSV skal have mulighed for at lægge oveni, skalere for at få fordelene, også inden for teknologi,« siger Jacob Pedersen fra Sydbank.

Og den frihedselskende chauffør? Han kan se frem til at blive først suppleret og siden erstattet af en autopilot.