Hvis du tror, Bilka er stor, så må du tro om igen

En liste over 250 af verdens største varehuskæder inkluderer to danske virksomheder inden for detailhandel - dog ligger de langt nede på listen.

Foto: JOHN GRESS.
Læs mere
Fold sammen

Føtex og Bilka kan virke som kæmpe supermarkeder i det danske land med deres store udvalg lige fra nattøj til fjernsyn til økologiske æbler. Men i en sammenligning med de øvrige varehusekæder i verden, må vi nøjes med at ligge i midten af en liste på 250 varehuskæder ifølge en ny analyse udarbejdet af Deloitte, der har kigget på de største varehuskæders seneste regnskaber.

Af de danske repræsentanter skal vi et par hundrede pladser ned af listen. Den første danske, vi møder, er Dansk Supermarked på en 115 plads, der har kæderne Bilka, Netto og Føtex. Coop Danmark med Super Brugsen, Irma, Kvickly og Fakta siger vi hej til på plads nummer 167. Årsagen til det lange blik nedad listen skyldes den manglende globale rejse. De har nemlig ikke haft ligeså meget fart på i udlandet som deres udenlandske kolleger.

»Det er flot, at vi har to danske varehuskæder på listen, dog er både Dansk Supermarked og Coop Danmark et par pladser tilbage i forhold til sidste år. Sidste år var Jysk også med på listen som nummer 240, men de er faldet udenfor de 250 største i verden i år. De store retailere fokuserer mere globalt, end de danske gør. Og et nationalt marked er, som et nationalt marked er,« siger partner i Deloitte Jesper Svend Povlsen.

Dansk Supermarked omsatte i 2015 for 8,5 milliarder dollar, og Coop blomstrer med 5,7 milliarder dollar. Der er dog noget af et spring op til Wal-Mart med førstepladsen, som i 2015 kan præsentere 482 milliarder dollar i omsætning.

Listen dækker både over varehuskæder, der sælger fødevarer, tøj, elektronik etc. De første fire på listen er gamle kendinge, og de fastholder fortsat deres postion som branchens førende forhandlere. De tre første er alle fra det store USA. Wal-Mart ligger nummer et, og herefter kommer kæderne Costco Wholesale og Kroger. På en fjerdeplads ligger discount supermarkedet Lidl. En anden tysk, velkendt supermarkedskæde ligger også i top 10 - Aldi med den langtidsholdbare mælk får en ottende plads.

Som noget helt nyt rykker Amazon.com op i top ti - dog som sidste mand på en 10. plads. Til sammen har de 10 største varehuse omsat for 1.300 milliarder dollar i 2015.

En lille, men sikker vækst

Muligvis passer vi stadig lidt mere på, hvad vi kaster penge efter. Men på trods af det, går det faktisk frem for omsætningen i detailhandlen. For der er fremgang i vores indkøbskurv, der bliver fyldt mere og mere med grøntsager, kød, sko og elektronisk gear.

Deloittes nye analyse viser, at de 250 varehuskæder har solgt for over 4.300 milliarder dollar i alt i 2015. Det er en vækst på 5,2 pct., og den vækst, forventer Deloitte, vil fortsætte i 2017. Dog er det ikke den største vækst, og det har noget at gøre med en forbrugertrend - nemlig søgen efter de unikke produkter, siger Jesper Svend Povlsen:

»Vi er i dag begejstret for at købe selektivt ind og gå i specialforretninger. Det udfordrer internationale mainstreame kæder, og derfor skal enhver stor detailhandler begynde at tilbyde de lokale og unikke produkter, hvis de vil fortsætte med at skabe vækst.«

Han understreger endvidere, at det er rigtig flot, at detailhandlen over en bred kamp er gået frem i vækst. For bare tre-fire år siden var det sværere, at få folk til at putte noget ned i indkøbskurven. Dog er vi stadig ikke tilbage til de glade 00’er, hvor det nok mere var indkøbsvognen, der blev taget i brug fremfor kurven.