Hver sjette PC var en mini

De ultrabærbare og prisbillige mini-PCer holder hele PC-salget oppe. Men al fokus har hidtil ligget på privatmarkedet.

De er små, mini-PCerne, og det er medvirkende til deres succes. Her en Lenovo Ideapad, fremvist på årets elektronikmesse i Las Vegas, USA, i januar i år. Foto: Ethan Miller, AFP/Scanpix
Læs mere
Fold sammen
Mere end hver sjette solgte PC i Europa var i årets første tre måneder en mini-PC.

Salget af de ultrabærbare og prisbillige computere er nu så stort, at det samlede computersalg ville være gået tilbage, hvis de ikke havde været på markedet. For der blev i januar-marts 2009 solgt 23 procent færre PCer end i kvartalet forinden. I alt blev der i første kvartal langet 14,5 millioner bærbare PCer over disken, heraf var de 2,4 millioner mini-PCer.

»Uden mini-PCen ville salget af bærbare PCer have været endnu mere dyster læsning,« konstaterer markedsanalysefirmaet Canalys i en ny rapport.

Større fokus på virksomhederne

Det er netop mini-PCernes størrelse og de lave priser, der har sikret succesen. Samtidig er teleselskaberne begyndt at sælge mini-PCer sammen med deres tilbud på mobilt bredbånd.

Canalys mener dog, at alle kræfter er blevet lagt på privatmarkedet, og at der er gode muligheder ved at sælge mini-PCer til små og mellemstore virksomheder.