Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Det går langsomt fremad, men det går fremad. For de nye medier. Nye tal fra AdEx Benchmark viser, at det europæiske forbrug af digitale annoncer voksede med 11,5 pct. i 2012 efter et 2011 med en vækst på 15,3 pct.
De traditionelle medier var nede med fire pct. sidste år, og TV er stadig det største medie i de 26 markeder, idet den store masse-kommunikations-kanon sidder på 28,1 pct. af marketingbudgetterne. Dagbladene sidder på 19,3 pct.
Det er især Central- og Vesteuropa, der vokser hidsigt. Markederne voksede 26,5 pct. på de nye medier fra 2011 til 2012, mens Vesteuropa »kun« voksede med 9,5 pct. Samlet set udgør den digitale adspend 180 mia. kr. Rusland vokser kraftigst (+34 pct.) og er nu det fjerdestørste marked.
De to store digitale markeder er fortsat Storbritannien med godt 50 mia. kr. og en vækst på små ti pct. i runde tal. Tysklands digitale marked følger efter med 35 mia. kr., mens Frankrig ligger på tredjepladsen (21 mia. kr.) Rusland passerede Italien på fjerdepladsen, idet italienernes reklameforbrug generelt kollapsede sidste år.
Kigger vi på de digitale reklameværktøjer, så er search det mest voksende (15,5 pct.), hvilket bringer search op på næsten halvdelen af de digitale marketing-investeringer (49 pct.)
Onlinevideo stormer frem (+50pct.), men i reelle tal stadig små (fem pct.) i forhold til search. Mobile vælter også frem, men udgør blot tre mia. kr. totalt set over de 26 markeder, AdEx Benchmark måler på. Det svarer til knap to pct. af hele den digitale adspend.