Hver femte tager også en mini-PC

Flere og flere snupper en ultrabærbar computer med, når de alligevel investerer i mobilt bredbånd.

Mobilgiganten Nokia entrer nu også det boomende marked for mini-PCer med sin Booklet 3G, som snart kommer i handelen. Foto: Bob Strong, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
»Ja, jeg vil gerne have et styk mobilt bredbånd ... og en mini-PC!«

Hver femte kunde hos Danmarks største teleselskab, TDC, tager en af de ultrabærbare og prisbillige mini-PCer med i tasken, når de alligevel er på indkøb for at få mobilt bredbånd.

»Vore kunder har taget rigtigt godt imod muligheden for at købe mobilt bredbånd og mini-PC samtidig. Det er omkring en femtedel af de kunder, der køber mobilt bredbånd, der også vælger at købe en mini-PC, og tallet er stigende,« siger presserådgiver Mathilde Lykke Bülow fra TDC.

Passer som stik i dåse

En ny rapport fra analysefirmaet Canalys viser, at det netop er teleselskaberne, som er den helt store drivkraft bag det kolossale salg af mini-PCer. Faktisk sælges der så mange af de lethåndterlige maskiner, at de i sig selv sikrer, at det samlede PC-salg ikke daler.

Mini-PCerne er designet til at være med på farten og passer dermed ideelt til tidens anden store tendens: mobilt bredbånd - altså det at kunne gå på nettet via mobilmasterne hvor som helst i en ordentlig hastighed fra en avanceret mobiltelefon eller netop en bærbar computer med mobilmodem.

TDC begyndte op til sommerferien at sælge mobilt bredbånd i håndkøb, altså at kunne købe adgang for en dag ad gangen for 29 kroner - ud over selve oprettelsen og modemets pris, hvis man ikke har et i forvejen. Man kan også købe en måneds forbrug for 348 kroner.

18.000-20.000 nye hver måned

1. januar 2009 havde 302.000 abonnement på mobilt bredbånd i Danmark. Det er 45 procent flere på et halvt år, og det er netop mobilt bredbånd, som sikrer teleselsskaberne vækst. I dag er 15 procent af alle danske bredbåndsforbindelser mobile, og inden nytår ventes omkring 600.000 danskere at have en mobil bredbåndsforbindelse.

Ifølge teleanalytiker John Strand, Strand Consult, køber mellem 18.000 og 20.000 danskere hver måned et mobilt bredbåndsabonnement.