Hver femte har mistet en pakke med posten

Det er ikke altid, at handel på nettet går helt smertefrit. En femtedel af danskerne har prøvet aldrig at modtage en pakke købt over nettet.

Julehandlen på nettet står til at stige igen i år. Men handel på nettet er ikke nødvendigvis problemfrit. En femte del oplever, at de aldrig modtager deres pakkepost, som de har købt over internettet.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Camilla Rønde

Der bliver handlet over internettet som aldrig før. Nogle føler, de sparer tid og undgår shoppestress. Andre gør det for prisen. Men det er ikke altid, at en handel foregår helt uden problemer. Nogle gange når pakken aldrig frem.

I en ny undersøgelse fra Yougov er 1004 danskere blevet spurgt, om de har prøvet ikke at modtage en postpakke, der er bestilt via internettet. Her svarer 20 pct, at de har oplevet, at deres postpakke bestilt via internettet aldrig kommer frem. 

Der er blevet sendt mange pakker af sted i december måned. Hos Swipbox, der er en ny spiller på pakkefronten, havde man forventet, at pakkevolumen ville stige med 50 procent. Det ligger nu på omkring 300-400 pct. i stedet. 

Internethandlen forventes også at blive endnu større i år. En nylig undersøgelse lavet af Foreningen for Dansk Internet Handel viser, at 61 pct. af de danske netbutikker forventer et bedre salg end i 2012. 

Det forventes også, at flere end hver tredje danskerne vil klikke sig til julegaver i år. Julehandelen via nethandel spås at udgøre 1,2 milliard kroner. Hvis det bliver en realitet, er det en del højere end sidste år, hvor det lå på 900 millioner kroner. 


Det fremgår også af undersøgelsen, at det især er elektronik, bøger og legetøj, der er populært at købe over nettet. Til gengæld er det de færreste danskere, der lægger en oplevelse i den digitale indkøbskurv.  

Undersøgelsen fra Yougov viser ikke, hvilke distributionsfirmaer de adspurgte har mistet deres pakker hos.