Hver femte bankansat er skåret væk

Over 8.000 ansatte i den danske banksektor er barberet væk siden 2008, og halvdelen af filialerne er blevet lukket på ti år. Udviklingen vil fortsætte, mener arbejdgiverfore­ning og bankforsker. Trods udrensningen har Danmark fortsat flest bankmedarbejdere i Norden. De er samtidig de bedst lønnede og lavest uddannede.

Foto: Simon Skipper. Danske Banks hovedkontor og Finanscenter ved Kongens Nytorv fotograferet d.2 februar 2015. (Foto: Simon Skipper/Scanpix 2015)
Læs mere
Fold sammen

Den danske banksektor har gennem de seneste år været gennem en gigantisk oprydning, og det er særligt filialerne og de ansatte i bankerne, det er gået ud over.

Således er næsten hver femte bankmedarbejder i Danmark forsvundet siden 2008, hvor antallet toppede med 45.040 ansatte i banksektoren. Ved udgangen af 2014 var der 36.921. Det viser den nyeste udgave af Nordisk Bankstatistik fra Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA).

Alligevel viser statistikken, at Danmark stadig er det land i Norden, der har flest ansatte i bankerne. De danske bankansatte er samtidig de dårligst uddannede og højest lønnede sammenlignet med de andre nordiske lande.

Ifølge Lars Krull, bankforsker ved Aalborg Universitet, vil udviklingen fortsætte, så der år for år bliver færre og færre ansatte i bankerne.

»Helt generelt vil man i hele branchen blive færre hænder til det samme arbejde og den samme pengemængde på balancen. Det er bare et spørgsmål om, hvor hurtigt det går i de forskellige pengeinstitutter. Men jeg er slet ikke i tvivl om, at det bliver udviklingen,« siger Lars Krull.

Han forklarer tendensen med den stigende grad af digitalisering, samt at den direkte kundekontakt ikke er lige så hyppig som tidligere. De ændrede behov hos kunderne betyder, at mange pengeinstitutter vil komme til at stå med flere klassiske bankmedarbejdere, end der er brug for, vurderer Lars Krull.

»Det her udgør en enorm udfordring for de banker, som sælger sig på, at de er tætte på kunderne. For der bliver færre og færre kunder, som har brug for en meget tilstedeværende bank hele tiden,« siger Lars Krull.

Mere uddannelse

Også Mariane Dissing, direktør i Finanssektorens Arbejdsgiverforening, vurderer, at der i fremtiden bliver brug for færre af de klassisk uddannede bankmedarbejdere til at servicere kunderne i bankfilialerne.

»I fremtiden kommer vi til at få færre ansatte i finanssektoren, og de tilbageværende kommer til at have et højere kompetenceniveau. Vi vil også se, at nogle banker lukker filialer i takt med, at kundernes behov ændrer sig. Den digitale udvikling i bankverdenen er gået meget stærkt, og det vil også fremover præge sektoren og strukturen,« siger hun.

I Danmark har særligt de store banker som Danske Bank og Nordea lukket en række filialer de senere år. Ifølge bankerne på grund af en faldende efterspørgsel fra kunderne. Imens er mindre pengeinstitutter såsom Sparekassen Sjælland gået den anden vej med en strategi, der betyder løbende åbning af nye filialer.

Flere filialer skal lukkes

David Hellemann, direktør for Banking Danmark i Nordea, siger, at banken vil fortsætte med at lukke fysiske filialer og i stigende omfang rykke betjeningen af kunderne over på digitale platforme.

»Der er ingen tvivl om, at den gradvise tilpasning af filialnettet, der har været de seneste år, vil man se fortsætte. Stille og roligt, og så vil vi i stedet bygge de nye formater op med eFilial (onlinebetjening, red.) og andet, som svarer til de behov, som nogle af vores kunder har. Så vi vil se et gradvist skifte fra den ene type til den anden type filial,« sagde David Hellemann i forbindelse med præsentationen af Nordeas regnskab for årets tredje kvartal i sidste uge.

Sammenligner man udviklingen i den danske banksektor med banksektorerne i de øvrige nordiske lande, er det i Danmark, at der er lukket klart flest filialer. De seneste ti år er knap halvdelen – 949 ud af 2.025 filialer – lukket, så der i dag er 1.076 filialer i Danmark. I samme periode har Finland netto lukket 381, Norge har netto lukket 306, og Sverige har netto lukket 135.

Samtidig er det i Danmark, at der er skåret markant flest bankansatte væk. 18 procent er skåret væk, mens de øvrige nordiske lande har skåret mellem fire-syv procent væk. Alligevel er det fortsat Danmark, der har flest bankmedarbejdere i Norden. Det gælder både i samlet antal og i forhold til antal indbyggere.

Flere andelskasser i Danmark

Mariane Dissing peger på, at de mange filialer og medarbejdere i Danmark hænger sammen med, at Danmark historisk har haft mange små sparekasser og andelskasser, hvilket man eksempelvis ikke har haft i Sverige. Ifølge Lars Krull har det forholdsvis større antal bankansatte i Danmark også betydet en væsentlig forskel på den leverede service landene imellem.

»Det er mit indtryk, at servicen over for privatkunder i eksempelvis Sverige og andre lande ikke har været og er lige så tæt, som den er i Danmark. Det har altså været lidt nemmere at være færre i andre lande. Man kan jo i virkeligheden banke meget rådgivning ud af et dansk pengeinstitut, før det koster noget,« siger Lars Krull.

Sammenligner man lønniveauerne i de nordiske lande, er den gennemsnitlige månedsløn omregnet til euro højest i Danmark. Her skal det dog nævnes, at strukturelle forskelle såsom skatte- og afgiftssystemer og sociale bidrag varierer en del i de nordiske lande og derfor er en del af forklaringen. De danske bankmedarbejdere er i øvrigt de lavest uddannede, men det er ved at ændre sig, siger Mariane Dissing.

»Fremtidens arbejdsmarked vil forandre sig ganske gevaldigt. Vi vil se det danske kompetenceniveau stige gevaldigt, og vi vil se medarbejdersammensætningen ændre sig. Vi ser allerede i dag, at i gruppen af medarbejdere under 35 år i finanssektoren har 65 procent en videregående uddannelse. Der vil stadig være nogle, der begynder som elever i den lokale bank som helt unge, men det vil ikke være det typiske billede længere,« siger hun.