Hver anden bilforhandler kan være væk om syv år

I løbet af få år domineres trafikken af dele- og leasingbiler, viser stor international undersøgelse.

En epoke lakker mod enden. Millioner af bilejere vil i løbet af få år droppe ejerskabet og i stedet hoppe i biler, de leaser, abonnerer på eller deler med andre, og det vil få afgørende betydning for bilforhandlerne, viser dugfrisk undersøgelse fra det internationale revisionsselskab KPMG, der en gang om året, af egen drift, tager temperaturen på autobranchen.

Det skriver avisen Danmark.

Undersøgelsen omfatter 907 topledere i autobranchen og 2154 bilister i 43 lande, primært europæiske. Den viser en forventning om, at i 2025, altså om blot syv år, vil antallet af bilforhandlere være reduceret med op til 50 procent, og at 55 procent af alle bilejere allerede i dag er indstillet på at indgå i en bildeleordning, hvis ellers udbuddet var stort nok.

»Det er det ikke endnu. Der er endnu for langt mellem de forskellige ordninger rent fysisk. Folk vil ikke bevæge sig over lange afstande for at kunne få adgang til en bil. Der er med andre ord er et kæmpe marked, som venter på at blive indtaget, for kunderne er på plads,« siger partner i KPMG Danmark Nikolaj Møller Hansen til avisen Danmark.

Tendensen skyldes, vurderer Nikolaj Møller Hansen, den stigende tendens til, at folk bosætter sig i storbyerne.

»Med stadig flere mennesker i storbyerne bliver det sværere og sværere overhovedet at have plads til egen bil her; desuden er der her ikke samme bilbehov til indkøb og pendling,« siger han.

Væsentligt færre bilhandlere

Blandt de 907 af branchens topledere, der har deltaget i undersøgelsen, er der i overvejende grad en forventning om, at antallet af bilforhandlere på grund af udviklingen i 2025 vil være formindsket med 30-50 procent.

»Det sælges ikke færre biler, men med flere delebiler og leasingbiler bliver der flere professionelle bilkøbere i form selskaber og foreninger. De har ikke behov for, som hr. og fru Danmark hidtil, at der er en bilforhandler i hver en lille by,« siger Nikolaj Møller Hansen.

Den klassiske bilproduktion kommer også til at skifte karakter, mener han:

»Bilproducenterne kommer i stigende grad kommer til at indgå partnerskaber med en række teknologi-giganter og digitale virksomheder. Forbrugerne ønsker at udnytte de teknologiske muligheder for at være i forbindelse med deres hjem – for eksempel at kunne skrue op for varmen, mens man kører hjem fra arbejde, aktivere ovnen med aftensmaden osv.«

Undersøgelsens danske besvarelser ligger på linje med de udenlandske. Her er erkender man, at udviklingen har konsekvenser.

»Vi kan allerede mærke det nu. Folk vil have bil på en ny måde, delebiler for eksempel. Alligevel er antallet af ansatte i branchen marginalt voksende, fordi der følger nye opgaver med nye tekniske krav, ligesom indtjeningen i større grad ligger på det, vi kalder eftermarkedet, hvilket vil sige klargøring og udskiftning af dele,« siger direktør i Autobranchen Danmark Gitte Seeberg.

»Desuden ser vi en tendens til, at mange forhandlere skifter fra salg af nye biler til salg af brugte biler. Hele branchens forretningskoncept er under mærkbar forandring,« siger hun.