Hvem ejer rettighederne til den næste James Bond-film?

Sonys distributionsrettigheder til James Bond-film er udløbet, og nu begynder kampen i Hollywood for at sikre sig rettighederne fremover.

Foto: BRITTA PEDERSEN. »Spectre« solgte flere biografbilletter på åbningsdagen end forgængeren »Skyfall«.
Læs mere
Fold sammen

Med »Spectre« har Sony Pictures Entertainment sendt sin indtil videre sidste James Bond-film afsted til verdens biografer.

Distributionsaftalen med Metro-goldwin-Mayer og Danjaq LLC, der producerer filmen, udløber, og nu går kampen ind blandt Hollywoods filmselskaber om rettighederne til at distributere Bond-film i fremtiden.

Sony har siddet på rettighederne i 10 år og har sendt fire Bond-film i biograferne. Især den seneste, »Skyfall«, var en kæmpesucces med et salg på 1,1 milliarder dollar.

Ifølge Wall Street Journal er Time Warner, Paramount Pictures, Twentieth Century Fox og Sony alle i kamp om at sikre sig rettighederne fremover. Til trods for den enorme omsætning og de skyhøje produktionspriser, er der overraskende få penge at hente i at distribuere filmene.

Bond-franchiset kører fortsat gennem Metro-goldwin-Mayer og Ian Flemming-familiens Danjaq LLC, der snupper størstedelen af profitten. Lækkede emails efter Sony Pictures blev hacket sisdste år afslører ifølge Wall Street Journal, at sony kun tjente 57 mio. dollar ud af de 1,1 milliarder dollar, filmen solgte biografbilletter for.

Ifølge den nuværende aftale betaler Sony for halvdelen af produktionsomkostningerne ved Bond-filmene samt markedsføringen. Når de udgifter er tjent ind, får Sony 25 pct. af yderligere overskud fra filmen.

Alligevel er kampen om Bond stor. Profitten er muligvis begrænset, men den er til gengæld stensikker. Dertil kommer fordelene for et filmselskab i at have et stort franchise som James Bond i kataloget, når der skal forhandles aftaler med biograferne og lokkes skuespillere til andre film.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!