Hvad vil telegigant med kriseramte Yahoo?

Hvad vil Verizon med købet af det kriseplagede selskab Yahoo? Det har teleanalytiker John Strand et klart bud på.

Foto: ROBERT GALBRAITH.
Læs mere
Fold sammen

Den amerikanske telekoncern Verizon har købt Yahoos internetforretning for 32,7 mia. kroner.

Det bekræftede begge selskaber mandag i en fælles meddelelse.

For Verizon er formålet med opkøbet af Yahoo »at styrke telegigantens konkurrenceposition på det globale mediemarked« samt »bidrage til at øge omsætningen inden for digital annoncering,« fastslog Verizons bestyrelsesformand og adm. direktør, Lowell McAdam, der ligesom de øvrige konkurrenter på telemarkedet har været under hårdt pres i de senere år.

Presset skyldes først og fremmest, at hvor teleselskaberne tidligere havde en direkte og tæt kontakt med kunden - eksempelvis som leverandør af en tv-pakke, har alle andre indholdsleverandører i dag mulighed for at bygge services oven på de rå data i blandt andet fiberkablerne. De to populære streamingstjenester Netflix og HBO er eksempler på selskaber, hvor andre selskaber tjener penge ved at bruge teleselskabernes infrastruktur.

Medievirksomheder og telegiganter smelter sammen

Ifølge John Strand, teleanalytiker fra Stand Consult, er opkøbet af Yahoo en del af et strategiskifte, vi sandsynligvis også vil se herhjemme i fremtiden. Han fremhæver British Telecoms køb af Premier League-rettigheder gennem selskabet BT Sports i 2015 som det bedste eksempel på, hvordan medievirksomheder og teleselskaber i stigende grad vil smelte sammen ved at sætte sig på eksklusivt indhold.

Verizon ejer allerede i dag det amerikanske medie Huffington Post samt medievirksomhederne AOL og Techcrunch.

»Der er ingen tvivl om, at Verizon også vil kaste sig yderligere ind på indholdsmarkedet. Selskabet vil gå fra at være et traditionelt teleselskab, der sælger en bredbånds- eller mobilforbindelse, til i stigende grad også at tilbyde indhold,« siger John Strand og vurderer:

»Der vil være mulighed for at høste meget store synergier ved at lægge forretninger sammen, som Verizon gør,« siger John Strand.

Verdens mest populære startside

Op gennem 1990erne udviklede Yahoo sig til at blive verdens mest populære startside for alle internetbrugere. Men i de senere år har Yahoo været igennem en svær periode, hvor dele af Yahoos forretning har været i frit fald. Det resulterer nu i, at Yahoo bliver solgt i små bidder.

Salget af Yahoos kerneforretning indebærer, at Verizon bliver ejer af den af den kendte søgemaskine samt Yahoos mailsystem. Dog omfatter salget ikke Yahoos resterende aktiver, som vil fortsætte under et andet navn og gennem et børsnoteret investeringsselskab.

»Salget af vores internetforretning, som reelt udskiller vores asiatiske portefølje, er et vigtigt skridt i vores plan for at realisere aktieværdien i Yahoo,« sagde Marissa Mayer, adm. direktør for Yahoo, mandag og tilføjede:

»Yahoo og AOL udbredte internettet, e-mail og søgefunktionen. Det er poetisk at forene kræfterne med AOL og Verizon, og vi vil i vores næste kapitel fokusere på at styrke det mobile område,« lød det fra Marissa Mayer.

Forud for den officielle aftale havde flere internationale medier spekuleret i en købspris på omtrent 34 mia. kroner. Salget af Yahoo indbragte derfor en anelse mindre end ventet, hvilket førte til, at Yahoo-aktien mandag faldt en anelse på børsen.