Hvad klikker folk på?

Mikkel Clausen er med sin virksomhed Ehavior gået ind i kampen om at give hjemmesideejere overblik over, hvad de besøgende klikker på.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I samarbejde med Connect Denmark og iværksætterprogrammet De 6 Hatte på Radio 24syv.

Fra sin baggrund som webdesigner har Mikkel Clausen stiftet virksomheden Ehavior, der analyserer trafik på hjemmesider. Ifølge iværksætteren er det ofte stadig tilfældigheder, der afgør en hjemmesides udseende og prioritering, fordi ejerne ikke har overblik over, hvad hjemmesidens besøgende er på jagt efter – og dermed klikker på.

- Der bliver brugt forfærdelig mange penge på online marketing, og prisen er opadgående. Vi har lavet et værktøj, der gengiver trafikken på en hjemmeside visuelt, så brugeren hele tiden er opmærksom på, hvad der bliver klikket på. På den måde får brugeren mere værdi for pengene, forklarer Mikkel Clausen, ophavsmand til Ehavior, der også tæller en systemudvikler.

Virksomhedens primære produkt er en app (webapp), som alle kan integrere i deres hjemmeside. Hjemmesideejere kan kvit og frit afprøve Ehaviors webapp i en prøveperiode afhængig af trafikmængden. Derefter skal brugeren betale for analysen – igen afhængig af antallet af klik, der skal analyseres.

I hælene på en omtale i medierne tidligere på året har Ehavior tiltrukket en pæn mængde brugere, hvoraf knap fem procent har fortsat med at bruge applikationen efter den gratis prøveperiode. Men udbredelsen går stadig langsomt, så omsætningen i virksomheden bliver suppleret med en anden forretningsmodel:

- Vi har også en partnerstrategi, hvor vi integrerer vores software i produkter fra andre leverandører. Vi har eksempelvis en aftale med Sitecore, der sælger dette til alle deres 40.000 kunder mod at få en del af omsætningen på vores app, fortæller Mikkel Clausen.

Størstedelen af omsætningen i Ehavior kommer fra partnerskaberne. Men det er planen, at mængden af brugere, der implementerer værktøjet på deres side og bliver løbende betalende kunder, vokser og bliver Ehaviors kerneforretning.

Vækstplaner

Stigende omsætning er det primære fokus for Mikkel Clausen på den korte bane. For stigende aktiviteter i butikken er et godt salgsargument over for potentielle investorer, og Ehavior håber på at kunne skaffe kapital i starten af 2013.

- Vores ambition er at internationalisere så hurtigt som overhovedet muligt, så vi vil gerne udvide teamet med både udviklere og sælgere – samt en professionel bestyrelse, når der er penge nok, siger Mikkel Clausen.

I første omgang skal der nedsættes et advisory board, som kan hjælpe Ehavior med at få sat skub i væksten. Derefter skal der netværkes og strammes op på forretningerne, så Ehavior kan samle de bedste erfaringer fra partnerskaberne og integrere dem i en bredt, internationalt annonceret hjemmesideanalyse-applikation til næste år.

Læs også: Iværksætter styrer motorikken og forretningen

Dommen

Sammendrag af ekspertpanelets kommentarer, indspark og gode råd fra lørdagens udgave af iværksætter-programmet De 6 Hatte på Radio 24syv. Find mere information og link til podcast på facebook.com/de6hatte.

Panelets umiddelbare reaktion på Ehavior var positiv; virksomheden adresserer et kæmpe marked og en problemstilling, som mange medier, virksomheder og andre hjemmesideejere knokler med. Også navnet fik rosende ord med på vejen.

Den første bekymring handlede om konkurrencesituationen. Det store marked tiltrækker naturligt mange aktører, så iværksætteren får travlt med at banke på potentielle kunders døre og udbrede sine produkter, før andre stiller sig i vejen.

Herefter kom meget af debatten til at handle om, hvorvidt man kan bygge en virksomhed op alene på én feature (Ehaviors analyse-applikation). Specielt panelets to investorer var usikre på, om produktet var for simpelt til at kunne blive en forretning. Og de stillede sig ikke tilfredse med iværksætteren forklaring om, at de "kun havde set spidsen af jetjageren".

Strategien for markedsudbredelse – eller mangel på samme – fik også kritiske ord med på vejen. Investorerne savnede dét argument, der kunne overbevise dem om, at værdien ved produktet var så stort, at det ville "sprede sig blandt brugerne som en virus i december".

Mikkel Clausen fik til gengæld stor ros for at gå i dialog med kunderne allerede inden, produktet blev sendt på gaden. Selv om han selv føler, at han har spildt noget tid, er han kommet meget tættere på behovene hos dem, der skal skabe omsætning i butikken.

Konklusionen blev, at Ehavior nok var lidt for tidligt ude i forhold til at præsentere sig for investorer. Men virksomheden er godt på vej. Mikkel Clausen blev anbefalet hurtigt at udvide teamet – eventuelt ved at tage nye (salgs)kompetencer ind som medstiftere. Og så i øvrigt fortsætte sit solide benarbejde med at prøve forretningsidéerne af i iværksætternetværket, udbrede kendskabet til applikationen og tiltrække flere betalende kunder.

Læs også: Sædkvalitetstjek uden røde ører