Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Hvis din butik skal have en plads på Strøget, bliver det meget dyrere, end det var for nogle år siden. Det er blevet dyrere og dyrere siden 2009, og nu er prisniveauet højere end nogensinde før. Det skriver Jyllands-Posten onsdag.
Priserne på butiksleje på Strøget oversteg i 2014 for første gang priserne fra før finanskrisen, og det vil kun blive dyrere. Det vurderer analysechef hos Nybolig Erhverv Stig Plon Kjeldsen.
»Lejepriserne synes at udvikle sig med pil opad. Kundegrundlaget vokser, og der kommer flere mennesker til. Så både synligheden og omsætningen vil stige, og det forventer vi klart vil smitte af på de forretningsdrivendes interesse i at lægge der,« siger Stig Plon Kjeldsen til Jyllands-Posten.
Ifølge tal fra Nybolig steg prisen på at leje sig ind på de såkaldte »prime locations« tilo 22.500 per kvadratmeter i 2014. Da den ramte sin hidtidige top før krisen i 2008, var prisen 19.000 per kvadratmeter om året, så nu er Strøget i den grad vendt tilbage. I forhold til da priserne ramte det laveste punkt, er priserne nu steget med over 50 procent.
Priserne stiger, fordi privatforbruget er ved at være oppe på et højt niveau, og den massive tilflytning til København er også med til at presse butiksprisen op. De dyreste lejepriser rammer de store internationale brands, der i nogle tilfælde betaler op mod 25.000 kroner per kvadratmeter.