Hunde- og kattemad er blevet en milliardindustri

Vovse og Kisser lever ikke kun af rugbrød og rester fra middagsbordet. Faktisk er mad til den pelsede del af familien en milliardforretning.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når kæledyrene skal fodres, sker det ofte med mad specielt indkøbt til formålet. Og det er der penge i. Faktisk eksporterede danske 'petfood'- producenter for 1,7 mia. kroner i 2005. Det er en stigning på 39 pct. på fem år og giver et flot overskud på handelsbalancen, skriver landbrugets magasin FoodCulture.

- Importen udgjorde 722 mio. kr. i 2005, hvilket gav et overskud på den danske handelsbalance på én milliard kroner. Og dyremadsmarkedet er i stadig vækst. Vi bliver rigere og rigere, og vil gerne bruge flere penge på vores kæledyr. Det sidste nye på markedet er økologisk hundemad, fortæller økonom i Landbrugsraadet Klaus Jørgensen.

Tallene omfatter kun dyrefoder til hunde og katte, som dog også anslås at udgøre omkring 90 pct. af den samlede værdi af dyremad. Hele grundlaget for Danmarks store eksport af dyremad er den stærke danske fødevareindustri.

- Det er jo typisk restprodukter fra fødevareindustrien, der bliver brugt som råvarer. Der er altså tale om produkter, som er ganske spiselige, men som det økonomisk set måske ikke kan betale sig at bruge til menneskeføde, forklarer Klaus Jørgensen, som glæder sig over, at det er danske råvarer, som stiller sulten hos mange af de europæiske hunde og katte.

Omkring 85 pct. af den danske eksport af hunde- og kattemad går til EU-landene. En fjerdedel af al dyremad bliver solgt til de engelske kæledyr. 'Arovit Petfood' har hovedsæde i England, men har også en stor produktion i Danmark og er den største producent af dyrefoder her i landet.

Arovit Petfoods danske salgschef Erik Jeppesen bekræfter tendensen.

- 95 pct. af råvarerne til vores vådfoder-produkter kommer fra danske slagterier. Det er eksempelvis maver, lever og skrog, som vi så forarbejder om til fuldkostprodukter til hunde og katte, fortæller han. Arovit Petfood sælger til hele Europa og Japan, og kæledyrs-ejerne efterspørger stort set de samme produkter alle steder.

- Før i tiden købte de prisbevidste danskere store dåser, mens tyskerne købte små portionsanrettede pakker, men efterhånden ser vi, at folk efterspørger de samme varer. Og der er generelt en stigende interesse for at købe premiumprodukter til dyrene, siger Erik Jeppesen.

Tørfoderet er klart billigst i madskålen, og er da også det, der bliver solgt mest af.

Kilde: FoodCulture