Hun smider lufthavnens plakater på forbrændingen

Karen Bender er marketingsdirektør i Københavns Lufthavne. Foto: Asger Ladefoged Fold sammen
Læs mere

Som ung var Karen Bender overbevist om, at hendes karriere enten skulle handle om arkæologi eller historie, men hendes løbebane tog en helt anden retning efter et studieophold i USA, hvor hun blev interesseret i adfærds­psykologi og marketing.

Den interesse har arbejdsårene til fulde opfyldt for 53-årige Karen Bender. Eller som hun siger det: »Marketing har givet mig mulig­hed for at kombinere begge sider af min person­lighed. Jeg har både en blød og en forretnings­mæssig side, og min metier gør, at jeg både kan skabe og dække behov for mennesker, samtidig med at jeg leverer resultater.«

Marketingskolen er rundet af multi­nationale Unilever, hvor hun blev ansat som marketing trainee i slutfirserne, og hvor hun var en del af holdet bag markedsføringen af Magnum-isen, der i dag er blevet en klassiker på sit felt.

»Bedre opdragelse i marketingdisciplinen fås ikke, hele virksomhedens hjerte er centreret omkring marketing.«

Da hendes mand fik mulighed for at arbejde i Australien et par år, valgte Karen Bender at tage med som medfølgende hustru og forlade Unilever. »At slukke for karrieren har været den største udfordring, jeg har givet mig selv.«

Da familien vendte hjem, var Karen Bender fast besluttet på, at hun skulle arbejde i en ny branche, og jobindholdet skulle have »et tvist«. Og hun var ikke sen til at sige ja, da Københavns Lufthavne tilbød hende jobbet som direktør for E-commerce og Marketing.

På det tidspunkt var lufthavnens kunder allerede begyndt at digitalisere deres rejser, men lufthavnen var ikke fulgt med. Markeds­føringen var klassiske kampagner på TV, i radio og på print.

»Vi sendte kampagner ud med spredehagl til hele Danmark.«

Det virkede ikke optimalt, og Karen Bender begyndte at digitalisere alle lufthavnens marketing­tiltag. Hun opbyggede et nyt team af medarbejdere med digitale specialist­kompetencer og relancerede København Lufthavnes hjemmesider, introducerede en app og lancerede lufthavnens fordelsprogram Advantage. Al ekstern markedsføring blev digitaliseret. I lufthavnen blev plakater vist vintervejen til fordel for digitale skærme, så lufthavnen også på dette medie kan henvende sig til netop den målgruppe, der er relevant for budskabet.

Og det virker. Væksten både i shopping­centeret og på parkering har været på over 30 pct. de seneste fem år. Københavns Lufthavne har år efter år vundet prisen som Europas bedste lufthavnsshoppingcenter, og er kåret til at være verdens bedste lufthavn på sociale medier og for at have verdens bedste website med 2,5 millioner check in på Facebook, det mest incheckede sted i Danmark.

Og forude venter nye arbejdsopgaver. Karen Bender skal stå i spidsen for digitalisering af hele lufthavnen.