Hun kan øge elbilers rækkevidde med 70 procent

En svensk kemiker og entreprenør har fået patent på et batteri, der kan øge Teslaers kørselsrækkevidde med 70 procent. Hun har netop rejst risikovillig kapital for over fem millioner dollar i USA til ideen.

Foto: FREDRIK PERSSON. Christina Lampe-Önnerud
Læs mere
Fold sammen

Snart kan du sætte dig ind en i en elbil i Gedser, rulle lydløst mod E47 og glæde dig ved tanken om, at du kan køre helt til Skagen uden at oplade en eneste gang på den 549 kilometer lange tur.

Udviklingen af elbiler foregår i øjeblikket i rivende hast, og en af pionererne på området er faktisk svensk. Den 49-årige kemiker og entreprenør Christina Lampe-Önnerud har i fire år holdt lav profil og forsket i et nyt ­batteri.

Foto: FREDRIK PERSSON. Christina Lampe-Önnerud Fold sammen
Læs mere

Nu har hun præsenteret fire nye patenter, som Tesla-direktør Elon Musk sikkert gerne ville have haft fingrene i først.

»Hvis man placerede vores batteriløsning i en Tesla, ville den være i stand til at øge sin rækkevidde med 70 procent – til lavere omkostninger,« siger Christina Lampe-Önnerud til den svenske avis Veckans ­Affärer. Hun forventer, at løsningen er på markedet om to år.

Når Christina Lampe-Önneruds patenter vækker opsigt, er det velbegrundet. Svenskeren er en pioner inden for design og udvikling af batterier. Samtidig er hun en fremtræden stemme på det årlige World­­ ­Economic Forum i Davos, hvor hun har talt om klimaforandringer og lagring af energi.

Et potentielt gennembrud

En gennemsnitlig elbil kører i øjeblikket omkring 250 kilometer på en opladning vurderer Juan Maria García Lastra, der er associeret professor på Danmarks Tekniske Universitet. Han forklarer, at batteriernes rækkevidde er den helt store barriere for elbilens udvikling, men der sker noget på området.

»Efter min mening er det et område, hvor der har været plads til forbedring,« siger Juan Maria García Lastra, der kalder Christina Lampe-Önneruds idé for et gennembrud, hvis den bliver ført ud i livet. Han forventer, at en gennemsnitlig elbil inden for fem år vil kunne opnå en rækkevidde på 500-600 kilometer på en opladning.

Christina Lampe-Önneruds idé gør det muligt at pakke komponenterne i lithiumbatterierne, der bruges i elbiler, mere effektivt.

»Det er ikke en forbedring af selve det materiale, som batterierne er bygget af. Det er en mere effektiv måde at sammensætte de forskellige komponenter i batterierne, der skaber den signifikante forbedring i batteriernes kapacitet. Det er en alternaltiv måde at pakke batterierne på i forhold til Tesla, der ellers er markedsleder på det her område,« siger Juan Maria García Lastra, der på DTU forsker i nye måder at udvikle batterier på.

Store perspektiver

Og der er store perspektiver i de teknologiske fremskridt. I takt med at lithiumbatterier bliver mere effektive, kommer deres samlede plads og vægt til at fylde mindre i bilerne, hvilket skaber plads til andre komponenter. Samtidigt skal de oplades sjældnere og bliver dermed mere konkurrencedygtige som alternativ til ­benzin- og dieselbiler.

»Elbilproducenterne fokuserer i øjeblikket på at forbedre batterierne. Række­vidden, levetiden, opladningstiden og selvfølgelig sikkerheden bliver hele tiden forbedret,« siger Juan Maria García Lastra.

Samtidig arbejder producenterne på at minimere omkostninger. Ifølge Juan Maria García Lastra udgør batterierne alene cirka halvdelen af prisen for en ny Tesla.

Christina Lampe-Önneruds selskab hedder Cadenza Innovation og ligger i Connecticut i USA. Her leder hun et relativt lille hold af forskere, der arbejder på at finde nye og mere effektive måder at lagre energi på. 18. juli kunne selskabet offentliggøre, at det har skaffet fem millioner dollar i finansiering, som skal bruges til at vinde flere patenter, ansætte forskere og øge toplinjen i den unge ­virksomhed, som Christina Lampe-­Önnerud stiftede i 2012.