Hun fik pudset Danske Banks ramponerede facade op

»Man kan ikke profilere til et bedre image med en reklamekampagne,« fastslår Jeanette Fangel Løgstrup, direktør for marketing og kommunikation i Danske Bank – der er en af de nominerede til titlen som Årets CMO 2017. Foto: Emil Hougaard Fold sammen
Læs mere

Jeanette Fangel Løgstrup er kvinden, der i 2014 kom til en bank, hvis image var sønderslået, og en bank hvor kunde­afgangen var noget nær lige så høj, som kundetilfredsheden var lav. Opgaven var klar: Det ramponerede facade skulle pudses op, og forholdet til kunderne skulle genoprettes.

At det blev kommunikation og marketing, der blev økonomen Jeanette Fangel Løgstrups løbebane er lidt tilfældigt, men allermest båret af, at det var det, som hun kom til at beskæftige sig med i sine første job.

Disciplinen tilfredsstiller både hendes interesse for samfundsforhold og kommuni­kation: Hvordan virksomheder gør sig relevante i et samfund, og hvordan man kommunikerer budskaber bedst muligt.

»Jeg brænder for at arbejde med kommunikation, så det har været utroligt spændende at være med til at forny Danske Bank.«

Der er sket noget, siden 50-årige Jeanette Fangel Løgstrup satte ny strategisk retning for bankens kommunikation, markedsføring og corporate responsibility.

Borte er de brede markedsføringskampagner, »for man kan ikke profilere sig til et bedre image med en reklamekampagne. I den situation handler det helt nøgternt om det fundamentale: at blive en bedre bank,« fastslår koncernmarketing- og kommunikationsdirektøren.

I stedet for, at banken falbyder et væld af produkter, er det essentielle den gode kunde­oplevelse, fordi det er i kraft af den, at banken får flere ambassadører og flere kunder.

Det er også ad den vej, et bedre image skabes, siger Jeannette Fangel Løgstrup. Og derfor er bankens kommunikation i dag vendt mod kunderne, og hvad der er relevant for dem, og hvad de har brug for:

»Vores rolle er at støtte forretningen. Vores kommunikation skal medvirke til, at vores kunder – virksomheder som private – føler sig trygge omkring deres økonomi, og at de får hjælp til de store finansielle beslutninger med relevant viden og rådgivning.«

Et tigerspring fremad

I den sammenhæng har Danske Bank udviklet en ny brand- og kommunikationsplatform, hvor sigtet har været at skabe en mere imødekommende og mere moderne visuel identitet.

Man har også valgt at fokusere på den direkte værdiskabelse og kommunikation til kunden, bl.a. gennem Danske Guide, hvor den enkelte kunde får besked via mobiltelefonen, når der er forhold i deres privatøkonomi, de skal tages stilling til.

Imagemæssigt er det gået gevaldigt fremad for Danske Bank. Det viste Berlingske Business Magasin imageanalyse i 2016. Især på ledelse og kommunikation blev banken vurderet højere. 2016 var også året, hvor Danske Bank i Danmark fik flere nye kunder, end folk der valgte banken fra.