Hun er en af hovedkræfterne bag The New York Times’ digitale transformation – nu bliver hun topchef

Meredith Kopit Levien er navnet på den nye direktør for selskabet bag den amerikanske avis The New York Times. Hun er hentet indefra og tager over på et tidspunkt, hvor avisen har været gennem en stor digital omstilling, som hun selv har en stor del af æren for. Men avisen står også midt i debat om politisk bias, politisk korrekthed og falske nyheder, samtidig med at coronakrisen har bragt nye udfordringer.

Meredith Kopit Levien, der fra september bliver ny direktør for New York Times, er i forvejen et meget kendt ansigt i mediebranchen, hvor hun betragtes som et digitalt geni. Rachel Murray / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP / Ritzau Scanpix

Når den tidligere BBC-chef Mark Thompson til september melder færdigt arbejde og forlader direktørstolen i selskabet bag The New York Times efter otte år, er det sin protegé og næstkommanderende, han giver ansvaret videre til.

Som 49-årig bliver Meredith Kopit Levien den hidtil yngste i direktørstolen, og blot kvinde nummer to i avisens snart 170-årige historie. Hun har længe lignet et indlysende valg til at afløse Thompson, hvis succesrige forvandling af den gamle avis til et af verdens mest læste og toneangivende netmedier hun selv har spillet en central rolle i.