Hun begyndte på gulvet i Bilka. Nu står hun i spidsen for Fætter BRs genrejsning

Charlotte From begyndte som 18-årig i Bilka i Vejle og har siden arbejdet sig op til toppen af dagligvarekoncernen Salling Group. Nu er hun som direktør for BR klar med en plan for, hvordan legetøjskæden skal genrejses.

BRs direktør Charlotte From kunne tirsdag vise en ny testbutik i Rødovre frem. Den er ifølge hende en del af opskriften på Fætter BRs genrejsning. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

38-årige Charlotte From har fået en opgave af de helt store.

Som direktør for BR skal hun med den nye ejer i ryggen genrejse legetøjskæden i en tid, hvor fysiske butikker vælter som Domino-brikker, og hvor særligt salget af Barbie, BRIO og bamser er rykket online.

Det sendte Fætter BR i krydsild, og kæden med den ikoniske garder, der har rødder tilbage til 1963, tabte sidste år slaget om de danske legetøjsforbrugere, efter den tidligere ejer var kommet for sent i gang med nethandel og havde glemt at opdatere de fysiske butikker.

Kort før nytår var det endeligt slut for Danmarks største legetøjskæde, der under stor offentlig bevågenhed måtte dreje nøglen om. I hvert fald indtil dagligvarekoncernen Salling Group i februar købte rettighederne til Fætter BR-brandet, og nu driver 26 butikker videre.

I den forbindelse blev Charlotte From valgt til at stå i spidsen for legetøjskædens genrejsning. Siden har hun arbejdet på et strategi, som hun tirsdag løftede sløret for i Berlingske Business.

Begyndte på gulvet

BR-direktøren er ligesom de fleste andre spidser i detailhandlen startet på gulvet og har arbejdet sig op. Hun begyndte i 1999 i Salling Group, der er Danmarks største dagligvarekoncern og bl.a. driver kæderne Bilka, Føtex og Netto.

Som ung havde hun forskelige jobs i Bilka i Vejle, indtil hun med en HHX i ryggen i 2004 begyndte på Salling Groups lederuddannelse og samtidig blev salgsleder i Bilka i Vejle.

Siden har hun taget den lige vej til toppen af Salling Group og er gået fra driftsleder til afdelingschef for legetøj, elektronik og kontorartikler i Bilka i Vejle, indtil hun i 2013 fik en plads på Sallings Groups hovedkontor.

Inden hun blev udnævnt som direktør for BR, var hun drifts- og supportchef med ansvar for at optimere driften i Salling Groups 19 Bilka-varehuse.

I forbindelse med udnævnelsen af Charlotte From som den nye BR-direktør udtalte Salling Groups adm. direktør Per Bank i februar:

»Hun (Charlotte From red.) har præcis det, der skal til for at sammensætte det rigtige team, få åbnet 25 butikker i højt tempo og genetablere danskerens glæde ved legetøjsbutikker. Charlottes vilje, erfaring og personlige værdier gør hende til garant for, at vi kan levere lige præcis den BR-oplevelse, kunderne har savnet og nu kan se frem til«.

Selv kalder hun det for »drømmejobbet« og »et kæmpe privilegium«, og tirsdag kunne hun så løfte sløret for strategien for genrejsningen. I en ny testbutik i Rødovre kunne Charlotte From vise det, hun selv kalder »et magisk legeunivers for børn« frem. Her er det oplevelser som forhindringsbaner, enhjørninger og drager, der skal trække børnene tilbage til BR-butikkerne. Og de fysiske butikkers opgradering kombineret med en ny satsning på nethandel, en større gamerafdeling og brugen af børne-YouTubere til at fange børnene på sociale medier, er ifølge Charlotte From opskriften på Fætter BRs vej tilbage fra afgrunden.

Tirsdag var det dog småt med konkrete meldinger om ambitioner for omsætning og indtjening fra Fætter BR-direktøren, men tiden vil vise, om det vil lykkedes Charlotte From og resten af holdet at genrejse den ikoniske garder.