Hummel i megasats på dansk fodbold

Hummel skruer op for aggressiviteten og vil have mere ud af sin stærke position i dansk fodbold. Det skal bruges som løftestang til at vokse markant i Europa. Ny direktør får nøglerolle i det arbejde.

Hummel-ledelsen sidder foran trøjerne på de klubber, der spiller i Hummels trøjer. F.v. salgs- og marketingdirektør Søren Lund, ejer Christian Stadil, adm. direktør Søren Schriver og CFO Michael Storm. Trøjerne er f.v. AGF, Horsens, AAB, OB, Brøndby og Sønderjyske. Foto: Hummel.
Læs mere
Fold sammen

Sportsklenodiet Hummel sparker ny kæmpesatsning på dansk fodbold i gang. Det sker på et tidspunkt, hvor konkurrencen på sportstøj intensiveres voldsomt i Danmark. For at stå bedst muligt der, vil Hummel tættere på de danske fodboldklubber – og senere skal den model bredes ud i resten af Europa.

Det fortæller Hummels topledelse til Berlingske.

Som Berlingske kunne berette i går voksede Hummel med 20 pct. på toplinjen til 834 mio. kr. sidste år. Det er bl.a. stor fremgang i Tyrkiet, der hjælper Hummel frem, og som ventes at skubbe selskabet op over en mia. kr. i omsætning i år, hvilket vil være første gang i sportsselskabets snart 100 år lange historie. Hummel er ejet af rigmanden Christian Stadil gennem familiekoncernen Thornico.

Mens Tyrkiet buldrer af sted for Hummel, er der flere udfordringer på den danske hjemmebane, og derfor er Hummel i gang med at forstærke fokus på dansk fodbold. I den kommende Superliga-sæson er Hummel trøjesponsor for halvdelen af ligaen, nemlig seks hold. Det drejer sig om Brøndby, AAB, AGF, OB, Sønderjyske og fra næste sæson Horsens, der er oprykker, som alle bærer Hummel-trøjer.

Dertil kommer, at Hummel fra denne sommer gør comeback som trøjesponsor for det danske fodboldlandshold. Det sker efter at have være forvist til bænken af giganten Adidas de seneste 12 år.

Hummels nye salgs- og marketingdirektør, Søren Lund, der har en fortid i Lego, får en nøglerolle i udrulningen af strategien med at udnytte og kapitalisere på sportsmærkets position i dansk fodbold endnu bedre.

»Vi har en lang historie i fodbold, men vi er i gang med at blive mere aggressive og direkte inden for fodbold og vil prøve at udnytte den position bedre og mere effektfuldt. Det sker i en erkendelse af, at vi måske ikke har fået det maksimale ud af vores aftaler med danske klubber tidligere. Det vil vi gerne ændre,« siger Søren Lund.

Hårdt pres på priserne

Ifølge Hummels adm. direktør, Søren Schriver, sker det også som et svar på den meget hårde konkurrence, der udspiller sig mellem de danske sportsbutikker lige nu. Her er der hårdt pres på priserne, efter at Sport 24 og Sportigan slog sig sammen tidligere dette forår, kapitalfondsejede Sportmaster har overtaget Unisport og den norske sportskæde XXL har varslet indtog i Danmark. Dertil kan lægges den stadigt stigende internethandel fra udenlandske spillere.

»Konkurrence er en god ting, men det er en hård kamp lige i øjeblikket i den danske branche. Det er jo ikke lige i Danmark, vi tjener de store penge i forvejen. Priserne stiger ikke ligefrem, når der sker en koncentration, som der gør nu,« siger Søren Schriver.

Og det danske fokus på fodbold skal senere rulles ud andre steder i Europa, som Tyskland, Spanien, Frankrig og Holland.

»Vi arbejder på at konceptualisere vores arbejde i fodbold, så det kan bredes ud. Vi sender et voldsomt signal til de store, europæiske kæder Intersport, XXL og så videre om, at vi kan det pjat med fodboldklubberne. Vi får det op at køre i Danmark, og så ruller vi ud. Vi håbe at kunne bide de store i haserne ved at vi kommer med en frækkere og smartere tilgang,« siger Søren Schriver.

Sponsor for tysk kultklub

Hummel er allerede tøjsponsor for flere europæiske klubber bla. den tyske kultklub FC St. Pauli.

Ifølge Søren Lund bliver det et vigtigt salgsargument over for fodboldklubber, at Hummel som miniput over for eks. Adidas og Nike, er langt mere fleksibel og er villig til at specialdesigne trøjer målrettet den enkelte klub.

»Vi er sportsbrand, vi er bare ikke et traditionelt sportsbrand. Og vi slås om kunderne med meget store konkurrenter. Vi vil prøve at udnytte, at vi er mindre og mere fleksible,« siger han og fortsætter:

»Vi kan lave noget unikt markedsføring som er tilpasset de enkelte klubber og deres fangrupper, og der er en masse spinoff i klubberne, hvor vi den vej rundt også får kontakt til ungdomsafdelingerne, og ad den vej gør opmærksom på mærket,« siger Søren Lund.