Huawei erkender at have tabt mobilslaget og satser nu på hjemmeelektronik

Pcer, skærme og hovedtelefoner i alle prislag er den kinesiske gigants nye, store satsning i Danmark, efter at mobilmarkedet stort set er faldet sammen om selskabet som følge af amerikanske sanktioner.

 
Huawei er måske nok faldet i unåde i de vestlige lande, men telegiganten stormer frem i udviklingslande i Afrika og Latinamerika. Få overblikket på sagen her. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Vi tester oplæsning. Fortæl os, hvad du synes her

Den kinesiske mobilgigant Huawei erkender nu, at slaget om smartphone- og tabletmarkedet i blandt andet Danmark er tabt på grund af de amerikanske sanktioner. I stedet trækker Huawei hele sin øvrige elektronikproduktion af pcer, skærme, hovedtelefoner og smarture frem på alle hylder i håbet om at tjene ind på gyngerne, hvad man har mistet på karrusellerne.

»Det er ingen hemmelighed, at vi er udfordret på smartphones og tablets. Derfor er vores fremtid på den korte og mellemlange bane de tre andre produktkategorier, vi har, og hvor vi kan levere dybde og bredde: pcer, lyd og wearables som smarture. Pcerne bliver vores hovedfokus i år og næste år. Vores generelle udfordring er, at vi sættes i forbindelse med negative ting. Det vil vi gerne ændre på ved at holde os til vores rødder – gode produkter til en fornuftig pris. Vi går ingen steder. Vi er her for at blive her,« siger Shayan Shojaei, som er marketingschef for Huaweis forbrugerelektronikprodukter i Danmark.

Huawei var frem til 2020 år verdens største leverandør af teleudstyr til mobilnet og havde samtidig arbejdet sig op til at blive verdens næststørste mobilproducent efter sydkoreanske Samsung og foran Apple.

USA indførte dog over flere omgange restriktioner mod Huawei, idet USA anser det kinesiske selskab for at udgøre en national sikkerhedstrussel. Det skete for at forhindre, at selskabets 5G-udstyr blev købt ind af teleselskaber verden over og dermed blev kernen i de nye og lynhurtige 5G-mobilnet, som er ved at blive sat op overalt.

Sanktionerne betød også forbud mod at levere teknologi til Huawei. Dermed kunne Huawei ikke længere bruge den fulde udgave af Googles mobilsoftware, Android, og dermed ville nye Huawei-telefoner ikke længere have adgang til Googles vidt udbredte og meget brugte tjenester.

I praksis blev Huawei-telefoner med ét på den baggrund uinteressante for et vestligt publikum – trods de vældig gode anmeldelser og stor ros til Huawei for at levere nytænkning og nye funktioner på mobiltelefonerne, som ofte fik bedre karakterer end konkurrenternes.

Huawei fortsætter da også med at producere smartphones, men med den globale mangel på mobilchips oveni prioriteres salget hjemme i Kina nu. Vender tiderne, vil Huawei også for alvor kunne tage fat igen på andre markeder. Både elektronikkæder og teleselskaber har stadig Huawei-telefoner på hylderne.

Efter at sanktioner har gjort det nærmest umuligt for Huawei at sælge smartphones og tablets i blandt andet Danmark, bliver det nu de bærbare pc'er med Windows, computerskærme, hovedtelefoner og smarture, som kan kobles på alle mærker af udstyr, der skal trække salget hjem. Fold sammen
Læs mere
Foto: Peter Nicholls/Reuters/Ritzau Scanpix.

»Vi kommer til at løbe rigtigt stærkt«

Huaweis mobilsalg i Danmark dykkede ifølge analysehuset IDC fra januar til december i 2020 fra 13 procent til tre procent, mens tabletsalget dalede fra syv til tre procent. I januar-marts 2019 var hver femte solgte smartphone i Danmark en Huawei-telefon.

Uden udsigt til nogen forandring har de godt 30 ansatte i Huaweis danske afdeling for salg af forbrugerelektronik sadlet om. Nu er det elektronik, som ikke er bundet op til bestemte former for software, som skal ud at arbejde på et marked, som er stort.

Danskerne blev ifølge analysehuset GfK i 2020 europamestre i køb af ny elektronik. 17,1 procent mere købte vi og brugte dermed 29,9 milliarder kroner på elektronik og it.

»Vi kommer til at løbe rigtigt stærkt for at få meget mere fokus på fuldt funktionelle ikke-smartphoneprodukter, som virker, uanset hvilket styresystem man har. Danskerne er ekstra prisbevidste, og her mener vi, at vi står rigtigt stærkt, fordi vi har produkter i både det lave, midter- og topsegmenterne,« siger Shayan Shojaei.

Elektronikkæder og teleselskaber holder ved

Han erkender, at Huawei skal løbe hurtigere end førhen, fordi indtjeningen på pcer er mindre end på smartphones.

»Nej, det bliver ikke nogen nem opgave, men til gengæld har vi så mange andre produkter, og fordi vi køber nogle komponenter i Kina, er avancen faktisk OK for os,« siger Shayan Shojaei.

Huawei har allerede en række af sine bærbare Matebook-Windows-pcer i alle priskategorier op til cirka 12.000 kroner på hylderne i butikskæder som Elgiganten, Power og Bilka og tillige i de store netbutikker som Proshop, Komplett og Dustin.

En helt ny 23,8 tommer computerskærm til standardbrugeren er i denne uge lanceret i Danmark, og flere og mere avancerede skærme ventes. Et nyt smartur introduceres efter sommerferien, og de nye trådløse ørepropper, FreeBuds 4i, kom i handlen i marts.

Teleselskaberne forhandler stadig Huaweis hovedtelefoner og ure trods de manglende telefoner, og i elektronikkæderne bliver det pcer og den øvrige elektronik, som stilles frem til skue.

Opdateret 19/5 2021 for at klargøre, at Huawei ikke har indstillet sin mobilproduktion men har lagt fokus på hjemmemarkedet i Kina.

LÆS MERE