HP vil være det nye B&O

Verdens største PC-producent Hewlett-Packard rykker ind i stuen med et fladskærmsfjernsyn, som nytænker, hvordan man også kan bruge det til billeder og musik uden at skulle investere i en PC.

Satjiv S. Chahil. Foto: Thomas Breinstrup Fold sammen
Læs mere
LAS VEGAS: "Vi vil være det nye Bang & Olufsen."

Satjiv S. Chahil ved, hvad han taler om, mens han står foran Hewlett-Packards nye 42 tommer fladskærmsfjernsyn. Han er en stor beundrer af B&O og af dansk design og har »haft mange aftaler med Den lille Havfrue« under besøg i Danmark.

Han var med til at gøre Apples produkter til den folkesag, de er blevet. HP, som står bag alt fra PCer over printere til skærme, mobiltelefoner og håndholdte computere, hyrede ham til at gentage succesen.

Resultaterne ses nu. HP overhalede for nylig opkomlingen Dell som den største PC-leverandør i verden. Nu lancerer HP så fjernsynet Media Smart, som med sit indbyggede netkort kan kobles sammen med resten af husets underholdning og dermed forhindre en PC i stuen, sådan som »normale« fladskærmsfjernsyn kræver for også at kunne se billeder og film og høre musik.

Meningsfuldt design

Satjiv S. Chahil, der er HPs marketingdirektør for forbrugersiden, har ledet opgaven med at designe den nye HP-serie, der har flygelblanke, sorte overflader tilsat et stænk blåt lys, som han selv beskriver det.

»Det er på rekordtid lykkedes os at skabe et helt nyt design, som også danskerne vil kunne lide,« siger han med et stort grin.

Fjernsynet er udstyret med en skærm- og betjeningsmenu, der er enklere at overskue og betjene end Microsofts Mediecenter, som kræver en PC til formålet. I serien indgår også en hjemmeserver, Media Server - en elegant, lille, sort »kasse«, som er lagerplads for billeder, musik og meget mere på en sikrere måde end PCernes ikke helt så solide harddiske, og som kan tilgåes fra alle computere i hjemmet - eller under en rejse. Microsofts stifter, Bill Gates, viste medieserveren under sin åbningstale på forbrugerelektronikmessen CES her i Las Vegas, hvor han selv slog et slag for den digitale æra.

»Ligesom vi på skærmen bruger en gammel filmrulle for at illustrere film, brugte vi et andet »retro«-symbol, hænderne, i kampagnen om den personlige PC. Udfordringen er jo at gøre teknologien meningsfuldt for forbrugeren. Hele computerbranchen behandler forbrugeren som noget, man først kommer i tanker om senere. Alt tilrettelægges til erhvervslivet. Det handler om det personlige udtryk - om at forbedre folks liv. Vi er et unikt selskab, fordi vi er på så mange områder. Derfor har vi gjort computeren personlig igen. Og »igen« er lige så vigtig som »personlig«. Det blev HPs eksistensberettigelse, og da først alle i HP forstod det, har vi på seks måneder kunnet gøre, hvad selv ikke et lille selskab ville kunne. Vi er et digitalt underholdningsfirma i dag,« siger Satjiv S. Chahil.

Han slår fast, at markedsføring kun kan lykkes, hvis produktet bag er i orden, uanset om det er mode, biler eller forbrugerelektronik.

Markant udfordring

Spørgsmålet er, hvordan HP får overbevist de mange fladskærmskøbere om, at de burde have valgt noget andet end blot et TV.

»Vi har bestemt en markant udfordring. Derfor begynder vi også beskedent med kun en enkelt distributionspartner i USA, Best Buy-kæden. Men vi vil bestemt gerne have alle B&O-købere til at vælge HP-fjernsyn. Det sker ikke på en dag. Det skal forankres som den mest elegante løsning på digital underholdning. Udfordringen er, at salgskanalerne stadig er delt i PCer og forbrugerelektronik,« siger Satjiv S. Chahil.

HP Danmark presser på for at få TVet og hjemmeserveren til B&Os moderland snarest. Hvornår det sker, kan markedsdirektør Anders Herløv dog endnu ikke svare på.