HP generobrer føring i Europa

Amerikanske Hewlett-Packard har generobret positionen som den største PC-leverandør i Europa. Lenovo er slået ned på andenpladsen men står stadig bag næsten hver femte PC på verdensplan.

PC-salget falder fortsat, fordi folk bruger pengene på tavle-PCer og smartphonetelefoner i stedet. Arkivfoto: Philippe Lopez, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: PHILIPPE LOPEZ

Den amerikanske PC-producent Hewlett-Packard (HP) har generobret positionen som den største PC-leverandør i Europa og slået kinesiske Lenovo af pinden. Lenovo er dog fortsat verdens samlet største PC-leverandør.

Hver femte PC leveret til butikshylderne i april-juni i Europa stod der HP på, mere præcist 20,9 procent, viser nye tal fra analysefirmaet Gartner, der følger teknologimarkederne tæt. Lenovo sidder på 18,4 procent, mens amerikanske Dell har 11,0 procent af det europæiske marked. Taiwanske Asus har en markedsandel på 9,9 procent, og konkurrenten Acer sidder på 9,2 procent.

Windows 10 har skabt dødvande

Det samlede PC-salg - som omfatter stationære og bærbare PCer men ikke letvægterne kaldet chromebooks og andre tavle-PCer - i Europa er dog faldet, nemlig fra 22,1 millioner i 2. kvartal 2014 til nu 18,6 millioner styk. Faldet skyldes både, at folk bruger deres penge på tavle-PCer og mobiltelefoner i stedet for på traditionelle PCer, og at PC-salget har været påvirket af, at Microsoft 29. juli lancerede sit nye styresystem, Windows 10, hvilket har fået mange til at vente med at skifte den gamle PC ud.

På verdensplan er PC-salget faldet fra 75,5 millioner styk i 2. kvartal 2014 til 68,4 millioner her et år senere, et fald på 9,5 procent. Lenovo fastholder her sin førerposition gennem flere år med en global markedsandel på 19,7 procent, hvor HP fortsætter som nummer to med 17,4 procent og Dell som nummer tre med 14,0 procent. Asus er nummer fire med 6,8 procent, mens Acer er femtestørst med 6,7 procent.

Det store fald i elektronikpriserne har ikke betydet, at folk bruger færre penge - tværtimod. I Vesteuropa ventes der i 2015 brugt for sammenlagt 116,1 milliarder dollars eller 789,9 milliarder kroner på forbrugerelektronik. Det er fire procent mere end i 2014, hvor der blev brugt 111,5 milliarder dollars, anslår Gartner.