»Hov, nu er der også selvbetjening her«

På endnu 23 områder bliver det ved midnat obligatorisk med digital selvbetjening hos det offentlige i stedet for papirblanketter.

Papirblanketter er for dyre i brug og giver fejlmuligheder, når alle oplysninger skal tastes ind igen. Derfor skal danskerne fra 1. december betjene sig selv på endnu 23 områder hos det offentlige. Arkivfoto: Iris/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Fra midnat forsvinder papirblanketterne på endnu 23 ting hos det offentlige, fordi danskerne fremover udelukkende vil kunne klare ærterne selv over internetforbindelsen.

1. december bliver digital selvbetjening den eneste mulighed, hvis man f.eks. vil søge om tilskud til briller, melde sig til jagtprøve eller indberette vildtudbytte, afgive samtykke til børneattest, klage over sundhedsvæsenet eller f.eks. få indsigt i sine egne oplysninger i CPR-registeret.

Det er den såkaldte fjerde bølge i digitaliseringen af offentlige tjenester, der nu ruller, så der fremover er digital selvbetjening i stedet for at skulle udfylde en papirblanket. Hvert år i december er endnu en bunke tjenester flyttet over på nettet som led i den digitalisering af det offentlige, som hvert år skal spare omkring et par milliarder kroner, ved at danskerne betjener sig selv.

I 2014 blev blandt andet ansøgninger om folkepension gjort obligatoriske via digital selvbetjening, og ifølge Digitaliseringsstyrelsen, som sorterer under Finansministeriet og er statens piskesvinger på digitaliseringsområdet, modtages 94 procent af alle ansøgninger om folkepension nu digitalt. Ni ud af ti ansøgninger til boligstøtte, som også blev gjort obligatorisk som digital selvbetjening sidste år, kommer nu også faktisk digitalt.