Hov, hvad skete der dér? Skal B&O nu til at give overskud?

Overraskende fremgang til elektronikklenodiet Bang & Olufsen, der i andet kvartal faktisk tjente penge på bundlinjen, hvilket er lidt af et særsyn i den hårdt prøvede virksomhed. Men selv om bedringen er hårdt tiltrængt tøver den nye topchef Henrik Clausen med at juble.

Bang olufsens topchef Henrik Clausen. Foto: Lasse Bech Martinussen Fold sammen
Læs mere

Hov? Et Bang & Olufsen, der kan tjene penge? Det lyder næsten for godt til at være sandt. Men ikke desto mindre: Års ørkenvandring og skuffelse på skuffelse er pludselig afløst af vækst i både omsætning, indtjening og frie pengestrømme.

Måske er det dog for tidligt at konkludere. For det er kun i andet kvartal, at der er vækst. Her øges den samlede omsætning knap 20 pct. til 867 mio. kr. og der er plus på bundlinjen på 23 mio. kr. Men kigger man på virksomhedens første halvår, er der godt nok vækst på toplinjen, men der er stadig minus på bunden på 44 mio. kr.

Aktiemarkedet ser positivt på halvårsregnskabet og ved 14.30-tiden ligger aktien til en stigning på over 9 pct.

Den nye topchef Henrik Clausen, der kom til virksomheden i sommeren sidste år, har af sin formand Ole Andersen fået til opgave at forbedre indtjeningsevnen. I første omgang så virksomheden overhovedet tjener penge.

»Vi er godt tilfredse med andet kvartal, fordi vi har leveret det, vi lovede. Det er rart at levere en vækst på næsten 20 pct. og flytte lønsomheden et godt skridt i den rigtige retning, så det er fint. Det er sagt med den ydmyghed, at det kun er et skridt på vejen i en rejse, der slet ikke er færdig,« siger Henrik Clausen.

Med til at forklare fremgangen er dog også, at elektronikvirksomheden endelig fik en stribe nye tv på markedet, som har været forsinket. Det gælder bl.a. det nye og »billige« Horizon-tv, hvor billigste variant koster lige under 25.000 kr., ligesom der er kommet nye generationer af Beovision- og Avant-serien på markedet. Den forsinkede lancering betyder, at der har været en opsparet pukkel af efterspørgsel, som ikke er naturlig for Bang & Olufsen.

»Der er vækst i Bang & OLufsen-mærket på 23 pct. i andet kvartal, men det er jo ikke normal runrate. I første kvartal var der negativ vækst. Så lægger man det sammen så er der samlet for første halvår en vækst på 5 pct. Vi har fået nye Bang Og Olufsen-produkter på banen, som vi har gået og ventet på som hjælper os frem. Det er længe siden vi har haft så stærk en bølge af lanceringer fra Bang & Olufsen og det betyder at vi har fået mere moment i den del af forretningen,« siger Henrik Clausen.

Sammen med halvårsregnskabet, som Bang & Olufsen offentliggjorde fredag, præciserer topledelsen i Struer-virksomheden også forventningerne til hele året.

Nu oplyser ledelsen, at den forventer 10-15 pct. vækst i omsætningn for hele året på den samlede virksomhed. For B&O Play-mærket, der er de bliggere produkter såsom høretelefoner, hed det tidligere, at virksomheden ventede tocifrede vækstrater. Nu konkretiseres det, så vækstforventningerne lyder på 25-30 pct. for regnskabsåret 2016/17. For Bang & Olufsen-mærket lyder forventningen nu »moderat vækst«, som kan lyde beskedent men som vidner om spirende selvtillid i den dyre del af Bang & Olufsen, som de seneste mange kvartaler er gået tilbage.

»Det er godt at vi kan vokse, men der er masser af hårdt arbejde endnu, så det er ikke sådan at vi render rundt med armene over hovedet,« siger Henrik Clausen.

Men med den bedring skal man så tro på et Bang & Olufsen, der kan snige sig op på rent faktisk at tjene penge når året er omme?

»Det siger vi ikke noget om endnu. Vi kigger frem mod 2018, hvor vi skal have forbedret lønsomheden markant og vi skal præstere vækst. Det er det, vi har lovet. Et kvartal alene kommer ikke til at gøre forskellen. Det er et skridt i den rigtige retning, men vi skal arbejde hårdt for at kunne levere holdbar fremgang,« siger Henrik Clausen.