Hov, hvad er nu det? Hårdt prøvede Bang & Olufsen vokser og tjener igen penge

For første gang i lang tid tjener Bang & Olufsen igen penge. Det viser halvårsregnskabet fra Struer-virksomheden, der er sendt på gaden tirsdag morgen.

Bang & Olufsen har været i hård modvind i årevis, men de seneste syv måneder er stemningen vendt, og aktiekursen fløjet i vejret. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jacob Gronholt-Pedersen/Reuters/Ritzau Scanpix

Det danske erhvervsklenodie Bang & Olufsen er efterhånden blevet vant til så konstant modgang og faldende salg, at det nærmere er undtagelsen end reglen, når de hårdt prøvede investorer de seneste syv måneder har set deres aktier stryge til vejrs med over 350 procent til knap 39 kroner, siden de i midten af maj 2020 blev handlet til 8,4 kroner.

Men tirsdag morgen bekræftes de positive takter af topchef Kristian Teär. Således har Bang & Olufsen netop fremlagt regnskabstal for andet kvartal af det forskudte regnskabsår 2020/2021, som viser, at salget bevæger sig i den rigtige retning.

På toplinjen stiger omsætningen i regnskabsårets andet kvartal til 693 millioner kroner, en stigning på 10,5 procent i forhold til samme periode året forinden.

Lige så bemærkelsesværdigt er det, at der for første gang i lang tid endda er sorte tal at spore på bundlinjen, hvor Bang & Olufsen kommer ud af kvartalet med et overskud på 12 millioner kroner.

»Generelt er vi tilfredse med resultaterne i andet kvartal. Som kommunikeret i vores meddelelse i december leverede vi et positivt EBIT (driftsresultat, red.) samt tocifret vækst for andet kvartal i træk. Resultaterne var primært drevet af stærk eksekvering på vores strategiske prioriteter, succesfulde produktlanceringer og større kundeefterspørgsel på produkter til hjemmet,« udtaler administrerende direktør Kristian Teär i en meddelelse i forbindelse med regnskabet.

»Innovative produkter er kernen i Bang & Olufsen, og det har været en hovedprioritet for os at opretholde en høj frekvens af lanceringer i dette regnskabsår. Vi lancerede syv produkter i de første seks måneder, og det bidrog til den positive udvikling i vores finansielle resultater. Produkterne er blevet godt modtaget af vores kunder, og flere af dem er kåret til »best-in-class« i deres kategori. Vi forventer at lancere mere end fem nye eller opgraderede produkter i de næste to kvartaler og styrke vores i forvejen stærke portefølje,« fortsætter topchefen.

Investorerne forventer sorte tal på bundlinjen

Forud for regnskabet havde investeringsøkonom i Nordnet Per Hansen givet udtryk for, at det ikke længere er nok at stille investorerne indtjening i udsigt i en fjern fremtid, men at investorerne forventer, at Bang & Olufsen inden for meget få kvartaler får sorte indtjeningstal på bundlinjen. De kom altså allerede i det nye regnskab.

I en kommentar efter regnskabets offentliggørelse skriver Per Hansen, at der er tale om et opløftende regnskab, men at »der er plads til mere i en usikker verden«.

»Isoleret set er der ikke noget i regnskabet, som skal få aktiekursen til at stige markant,« skriver Per Hansen.

På den negative side er Bang & Olufsen som så mange andre ikke sluppet for covid-19-pandemiens jerngreb. Selskabet skriver, at væksten blev delvist modvirket af lavere efterspørgsel på rejserelaterede produkter.

Derudover har man haft en reduceret tilgængelighed af de eksklusive Beolab-højttalere grundet komponentmangel.

Bang & Olufsen fastholder sine forventninger til hele året, som blev opjusteret i december. Således forventer man stadig at omsætte for i alt 2,3-2,5 milliarder kroner med et driftsresultat før særlige poster (EBIT) på mellem minus 50 millioner kroner og plus 25 millioner kroner.