House of Cards sikrer fremgang hos Netflix

Præmieren på tredje sæson af den populære serie House Of Cards har været med til at sikre mange nye abonnenter hos streamingtjenesten Netflix, der nu har 62,3 mio. kunder på verdensplan.

Foto: MARIO ANZUONI. Præmieren på tredje sæson af den populære serie House Of Cards har været med til at sikre mange nye abonnenter hos streamingtjenesten Netflix, der nu har 62,3 mio. kunder på verdensplan.
Læs mere
Fold sammen

Netflix fik 4,9 mio. kunder i de første tre måneder af 2015, hvoraf lidt over halvdelen af de nye abonnenter kom fra USA, da 2,3 mio. amerikanere tilmeldte sig streamingtjenesten, skriver Netflix i selskabets regnskab for første kvartal, der blev offentliggjort sent onsdag dansk tid.

Ifølge Netflix er det blandt andet lanceringen af tredje sæson af House of Cards og de nye shows Unbreakable Kimmy Schmidt og Bloodline, der var med til at trække nye kunder i butikken.

De nye kunder var med til løfte omsætningen hos den amerikanske streamingtjeneste med 24 pct., så den lød på 1,57 mia. dollar svarende til omkring 11 mia. kr. i kvartalet.

Den i øjeblikket stærke dollar betød dog, at Netflix tabte penge uden for USA, og det betød, at overskuddet faldt i de første tre måneder af året. Netflix kunne således notere et overskud på 24 mio. dollar i første kvartal mod 53,1 mio. dollar i samme periode af 2014.

I regnskabet skriver Netflix desuden, at det ikke ser HBO, der også er en streamingtjeneste, som en decideret konkurrent, da de to tjenester leverer forskelligt indhold. Derfor forudser Netflix, at begge selskaber vil fortsætte med at have succes fremover.

Netflix-regnskabet blev først offentliggjort, efter at de amerikanske aktiebørser var lukket for handel onsdag, men i det såkaldte eftermarked steg Netflix-aktien med omkring 12 pct., hvilket indikerer, at investorerne tolker regnskabet meget positivt.