Hotellerne tror på lysere tider

Hotellerne spår, at denne feriesæson bliver bedre end sidste års. Horesta mener, at der i år kan komme ny rekord i antallet af overnatninger på de danske hoteller.

Foto: Teitur Jonasson.
Læs mere
Fold sammen

Efter en solid krise er de danske hoteller igen begyndt at tro på fremtiden.

Et flertal af hotellerne regner med flere overnatninger i år i forhold til sidste år. Det kan føre til rekord, men mange hoteller er stadig meget pressede, og der vil komme flere lukninger i løbet af den kommende tid.

Sådan lyder det i en rundspørge til landets hoteller og campingpladser, som Berlingske Research har lavet.

I undersøgelsen kan man se, at 41 procent forventer en højere belægningsprocent i år end sidste år. Kun 24 procent tror, at den bliver lavere.

Det er positive tegn, men samtidig forventer næsten halvdelen af hotellerne, at der kommer lukninger i Danmark på grund af skærpet konkurrence. Ligeledes er der 22 procent, som mener, at der vil være hoteller i deres kommune, som vil blive tvunget til at dreje nøglen om.

Status quo uden for København

I hotellernes brancheorganisation, Horesta, samt hos Visitdenmark bekræfter man udviklingen. Administrerende direktør i Horesta Katia K. Østergaard fremhæver, at der sidste år var 12,4 millioner overnatninger på de danske hoteller. Hun vil ikke spå om, hvor meget det tal kan stige i år, men hun er overbevist om, at denne sæson bliver bedre end den forrige.

»Helt generelt er erhvervet under pres. Når vi lægger tallene for hele branchen sammen, er der et underskud. Men det ser bedre ud på antallet af overnatninger, og vi kan komme op på ny rekord i år,« siger Katia Østergaard.

Pas på den negative spiral

Direktør i Visitdenmark Flemming Bruhn er enig. Han påpeger, at det ser positivt ud med overnatningerne især i København, mens der mere er tale om status quo i resten af landet. Han kommer samtidig med en klar advarsel til de hoteller, hvor økonomien halter kraftigt.

»Det, de skal passe på, er ikke at komme ind i en negativ spiral, hvor de ikke får fornyet og produktudviklet deres koncept. Hvis kunderne får en dårlig oplevelse på et givent hotel, er det en historie, som spreder sig lynhurtigt via de sociale medier. Kvaliteten skal være i top, selv om økonomien er presset,« siger Flemming Bruhn, der fremhæver, at de danske hoteller har ganske godt fat i nærmarkederne i form af Norge, Sverige og Danmark.

Herudover stiger antallet af gæster i København fra lande som Rusland og Kina, men det kommer ikke resten af landet til gode.