Hoteller raser over manglende opgør med bookingportaler

Hoteller og Dansk Erhverv kritiserer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen for nøl i sagen om prisklausuler, der gør det umuligt for hotellerne at sætte priserne lavere end bookingportaler.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hoteller og Dansk Erhverv forsøger nu at råbe Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen op. De beskylder myndighederne for nøl og vil have dem til at tage fat på en sag om udskældte prisklausuler i branchen.

Det skriver Dagbladet Børsen.

Som det er nu, er hotellerne nemlig tvunget til at fastsætte priserne ens, uanset om de udbyder et hotelværelse på hotellets egen hjemmeside eller gennem de store bookingportaler som Expedia.com, Booking.com og Hotels.com, som ifølge branchen kræver 15-25 procent i kommission for at formidle et salg.

Ifølge Dansk Erhverv har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen været for nølende i sagen, som der blev gjort opmærksom på allerede for ni måneder siden. Også fra hotellerne er der utilfredshed. Administrerende direktør fra Brøchner Hotels, Karim Nielsen, siger til Børsen, at han får 50 procent af sine reservationer fra portalerne.

»Jeg synes, den danske konkurrencestyrelse nøler på et helt uacceptabelt niveau. For det er så åbenlyst, at portalerne handler konkurrenceforvridende,« siger Karim Nielsen til Børsen.

Dansk Erhverv har forsøgt at få EU-Kommissionen til at indlede en granskning, men her afventer man de nationale undersøgelser af problemet.

Bookingportalerne parere ikke overraskende kritikken, blandt andet med forklaringen om, at hotellerne selv er gået med til aftalen om de faste priser.

»Princippet om, at prisen på et værelse skal være konstant på et bestemt tidspunkt uanset hvilken distributionskanal, vi taler om, blev initieret af hotelindustrien selv, for at sikre hotellerne kontrol med priserne og for at sikre kunderne en god kundeoplevelse uanset hvilken bookingmetode, de bruger,« skriver Andre Manning, global public affairs-direktør hos Booking.com i en mail til Børsen.

Det kan blive svært for hotellerne at bryde samarbejdet med bookingportalerne, da de i dag udgør en stadig større andel af hotelreservationerne. First Hotel valgte alligevel for halvandet år siden at opsige samarbejdet med Expedia og Hotels.com.