Hoteller lærer gebyrtricks af flyselskaber

Lavprisselskaber konkurrer på billige basispriser og tjener penge på gebyrer. Det har hotellerne nu lært af.

Foto: Jens Nørgaard Larsen
Du har booket dit hotelværelse til en pris - men når regningen skal betales, er det pludselig et helt andet beløb, der gælder.

Lavprisflyselskaberne har hidtil siddet sikkert på tronen som gebyrkongerne, men nu står hotellerne klar til at udfordre dem.

Priserne er nemlig blevet et ekstremt vigtigt konkurrenceparameter for hotellerne, fordi værelserne i dag primært bliver solgt på nettet via søgemaskiner og rejseudbydere.

- Derfor gælder det om at fremstå så billig som mulig på basisprisen, så man kommer foran konkurrenterne. Og så kan man bagefter give forbrugerne mulighed for at vælge ydelser til mod betaling.

Det siger direktør Ole Stouby fra rejsesøgemaskinen Travelmarket.dk.

De fleste hotelgæster oplever for eksempel, at morgenmaden, som tidligere var en del af prisen, nu koster ekstra, ligesom man nu skal have pungen op af lommen for at bruge hotellets parkeringsplads.

Dertil kommer, at hotellerne har lært af lavprisselskabernes opfindsomhed, når det gælder om at finde på nye gebyrer.

Man kan risikere at skulle betale et "energigebyr" for den strøm, man har brugt under sit ophold, et gebyr for rengøring af værelset eller gebyrer for hurtig indtjekning eller for at tjekke ud senere.

Hos Forbrugerrådet er man ikke begejstrede for udviklingen med gebyrer og tilvalgsmuligheder inden for hotelbranchen.

- Det duer ikke, at forbrugerne bliver overrasket, når de i slutningen af bestillingen skal betale for en masse forskellige gebyrer. Man skal have mulighed for at sammenligne priserne, siger jurist Mads Mølgaard Braüner.

Men Dorte Krak, administrerende direktør i den danske hotelkæde Arp-Hansen, understreger, at de fleksible priser blandt andet er til for at give kunderne bedre service.

- Hvorfor skal folk betale for en fuld morgenmad, hvis de blot skal have en kop kaffe og en croissant, siger hun.