Hoteller har brugt formuer på overvågning af gæster

Krav om overvågning af telefoner og Internet har krævet nye telefonanlæg for hoteller, kroer og campingpladser.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den nye overvågning af danskerne har allerede kostet hoteller, kroer og campingpladser flere hundrede tusinde kroner.

»Alle danske hoteller, kroer, campingpladser og andre, der kommercielt giver kunderne adgang til Internet og telefon, skal investere mange tusinde kroner for at leve op til kravene i den nye terrrorlov. Og det er penge, de i nogle tilfælde ikke får meget for,« siger Bo Petersen, salgschef hos NEC Philips Unified Solution.

NEC Philips har allerede leveret nye telefonisystemer til flere end 100 danske hoteller og kroer.

15. september trådte de nye regler i kraft, som kræver, at al brug af fastnet- og mobiltelefoner samt al elektronisk post og Internet registreres og gemmes, så Politiets Efterretningstjeneste (PET) med en times varsel - og en dommerkendelse i hånden - kan få adgang til det.

Hotellerne skal f.eks. logge alle ind- og udgående telefonkald samt viderestillede kald med dato og tidspunkter. Oplysningerne skal kunne samkøres med hotellets liste over gæster.

Nogle hoteller og kroer har kunnet nøjes med at opgradere deres software. Andre har skullet skifte hele telefonsystemet ud.

Bo Petersen fremhæver dog, at hotellerne med den nye software får bedre mulighed for at debitere telefonforbruget, åbne og lukke telefonen på værelserne, melde værelser klar og foretage automatisk vækning, fordi det nu spiller sammen med resten af hotellets IT-system.

Formentlig vil der blive gemt omkring 15.000 oplysninger pr. dansker om året.

Telebranchen har tidligere nævnt, at det vil koste den omkring 200 millioner kroner at etablere hele logningen og derefter 50-60 millioner at drive den om året.