Hotelkonge spiller med musklerne i presset branche

Den københavnske hotelkonge Henning Arp-Hansen vil hellere bygge flere hotelværelser i København end at overtage nødlidende hoteller. I går blev hans nyeste hotelbyggeri - Tivoli Hotel - indviet.

 Bestyrelsesformand for Arp-Hansen Hotel Grooup, Henning Arp-Hansen, åbnede torsdag officielt det nye Tivoli-hotel. Fold sammen
Læs mere
Foto: Marie Hald
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Flere hotelværelser i København. Det er Henning Arp-Hansen strategi, selvom den klemte branche i forvejen ligger inde med rekordmange tomme værelser, skriver dagbladet Børsen.

»Jeg synes ikke, at det er så spændende at opkøbe eksisterende hoteller som at udvikle byen ved at bygge nyt. Hvis der kommer noget interessant af det eksisterende, så kigger vi på det. Men det er ikke det, det handler om for os,« siger Henning Arp-Hansen, bestyrelsesformand for hotelkæden Arp-Hansen Hotel Group. 

I går blev hans nyeste hotelbyggeri - Tivoli Hotel - indviet. Når det hjertebarn står fast uden at vakle, ligger tegnebrættet klar til nye projekter.

»Når Tivoli Hotel er færdigt, så vil vi gerne bidrage til mere udvikling i byen,« siger Henning Arp-Hansen.

Med omtrent 2700 værelser i København kan Arp-Hansen Hotel Group kalde sig den største hotelkæde i byen. Det nye Tivoli Hotel består af 402 værelser, og ifølge Henning Arp-Hansen kan de næste projekter blive at udvide med flere tivoliværelser, hvis hotellet viser sig at være en succes. Men flere værelser svækker branchen, mener forskere.

Dansk Brancheanalyse har undersøgt væksten i antallet af værelser i hoteller med over 40 værelser i København. I 2009 voksede antallet med 4 pct., mens det i 2010 vil nå op på en vækst på 14,3 pct. I 2011 vil andelen af værelser stige med 7,9 pct. Ole Egholm, der er indehaver af Dansk Brancheanalyse, spår en streng tid for hotelbranchen.

»Hvis vi kigger på 2010, så har de fleste andre brancher pilen opad. Men jeg er helt overbevist om, at det er et andet billede med hotelbranchen, fordi de har øget antallet af værelser så voldsomt. Det gør, at priserne falder. Så 2010 og 2011 bliver fæle for hotelbranchen,« siger han.

Den spådom er Lise Lyck, turismeforsker ved CBS, enig i. Hun peger også på, at det går ud over de små hoteller.

»Det er klart, at hotellerne vil blive nødt til at sætte prisen ned pga. den øgede kapacitet. Der er nogle af de små hoteller, der ikke har så meget kapital og så meget ekstra viden, og derfor kan de bliver ret presset. Så er spørgsmålet, om de små hoteller har kapital nok til at klare det,« siger hun.

Hvis hotelmogulerne fortsætter med at øge antallet af hotelværelser i København, kan det altså mase mindre hoteller ud af markedet.

»Indtil der kommer en virkelig vending i efterspørgslen, så vil prispresset øges i takt med, at de seneste hotelprojekter bliver færdiggjort,« siger Ole Egholm.