Hotelbranchen vil have høflige taxichauffører

Hotellernes og restaurationernes brancheorganisation Horesta i hovedstaden vil have taxi-selskaberne til at tilslutte sig et servicekodeks for at højne standarden. Det står dog uklart, hvem der er blevet enige om hvad.

Foto: Brian Bergmann.
Læs mere
Fold sammen

En turists første indtryk af København dannes ofte fra bagsædet af en taxi på turen fra Kastrup mod et hotel. Taxi-turen er ikke kun den første, men også den sidste oplevelse turisterne får, inden de forlader Danmark, når turen går mod lufthavnen igen.

Så meget desto vigtigere, mener formand for Horesta i Region Hovedstaden, Allan Agerholm, det er, at serviceniveauet i de københavnske taxerer er i top. København er i skarp konkurrence med andre europæiske storbyer, og derfor mener han, at god service kan være alfa og omega, når det kommer til at tiltrække turister.

»Vi oplever i vores medlemsvirksomheder dagligt, at gæster får en dårlig service. Når en turist, skal vælge en destination, er det et spørgsmål om den helhedsoplevelse man får. Her nytter det ikke noget, at man kan risikere at blive verbalt overfaldet eller få dårlig service i en taxa,« siger Allan Agerholm.

Allan Agerholm fortæller, at gæsterne oplever, at taxichaufførerne er usoignerede, at de ikke gider holde døren eller hjælpe med bagagen, og at de siger nej til korte ture.

Derfor inviterede Horesta de københavnske taxiselskaber til et dialogmøde med det formål at få udarbejdet et fælles servicekodeks for selskaberne. De københavnske selskaber deltog i mødet, men foreløbigt er det kun blevet til en aftale med Taxi 4x27 (Amager-Øbro Taxi).

Allan Agerholm er udover formand i Horesta også adm. direktør for BC Hospitality Group, som blandt andet tæller Bella Center, Forum og Bella Sky. Han har besluttet kun at ringe til Taxi 4x27, når gæsterne beder om en taxa fremadrettet.

Berlingske har talt med flere taxaselskaber, som ikke husker at have modtaget yderligere information efter dialogmødet med Horesta. En af dem er adm. direktør i Taxi Nord, Carsten Aastrup.

»Vi har servicekoncepter i forvejen. De eneste, som manglede at komme op i gear, var Taxi 4x27. Vi har ikke hørt mere efter dialogmødet. Horesta har ikke ønsket at sætte et nyt møde op siden, så det finder jeg meget mærkværdigt. Hvis Horesta inviterer til mere dialog, så lytter vi,« siger Carsten Aastrup.

Allan Agerholm er af en anden opfattelse og mener, at der har været flere forsøg på at gå i dialog med selskaberne efter mødes.

»Vi har forsøgt at kommunikere med selskaberne om at lave et fælles servicekodeks efter dialogmødet blandt andet over mail, og hvis de siger, at det ikke er tilfældet, er det noget vås,« siger Allan Agerholm og tilføjer:

»Kernen af det her er, at hvis selskaberne alligevel har lyst til at indgå i et fælles servicekodeks, så vil vi meget gerne have det i stand stadigvæk«.

Taxa 4x35 er et af de selskaber, som ikke var med i det fælles servicekodeks fra start, men efter at direktør i Taxa 4x35, Jacob Gulmann, var til møde med Horesta fredag, fortæller selskabet, at de er klar til at tilslutte sig kodekset.

»Vi hilser naturligvis alle initiativer velkomne, der er med til at forøge serviceniveauet i branchen. Det nye er servicekodeks er meget lig med det, der allerede står beskrevet i taxilovgivningen, og som vi allerede lever op til. Men hvis det er med til at løfte det generelle serviceniveau i branchen yderligere, så tilslutter vi os gerne,« skriver Jacob Gulmann i en kommentar.

Selvom Horesta er glade for servicekodekset og gerne vil have flere med, mener de ikke, at det er nok.

»Vi vil som brancheorganisation gerne have loven ændret. Vi mener, at man ligesom i England skal koble det at køre en taxi med at levere et minimum af service. I London kan man ikke få en licens, hvis man ikke har et kendskab til vejnettet og lever op til et hvis serviceniveau,« siger Allan Agerholm.