Hotelbranche efterlyser lige spilleregler for Airbnb

Onlinetjenesten Airbnb er en så professionel, etableret og kommerciel aktør, at den bør underlægges samme strikse regler for udlejning af værelser som den øvrige hotelsektor, mener brancheorganisationen Horesta.

Foto: Sophia Juliane Lydolph. Der er sket en fordobling i antallet af turister/gæster, der overnatter gennem Airbnb, på bare et år. Her er vi hjemme hos Erland Jacobsen, som tjener op mod 25.000 årligt på at udleje sin lejlighed gennem Airbnb. Her er han ved at gøre klar til en australsk pige, som ankommer senere.
Læs mere
Fold sammen

Den danske hotelbranche kræver nu bedre regulering af onlinetjenesten Airbnb, der formidler kontakt mellem private boligudlejere og lejere.

Tjenesten har været en gigantisk succes siden sit indtog for et par år tilbage, og ifølge Berlingske er der alene det seneste år sket en vækst på 66 procent i antallet af udbudte værelser og lejligheder på siden.

Hos brancheorganisationen Horesta, der er hovedorganisation for hotel-, restaurant- og turisterhvervet, byder man konkurrencen velkommen, men efterlyser samtidig lige spilleregler for klassens nye dreng.

»Der er ingen tvivl om, at som regelsættet er i dag, så er der stor forskel på at være udlejer hos Airbnb og udlejer som hotel. Det, synes vi, er helt urimeligt. Airbnb er en meget stor, meget professionel og kommerciel spiller på markedet, og når man er det, skal man overholde de samme regler, som når man er udlejer af hotelværelser,« siger Katja Østergaard, administrerende direktør hos Horesta.

Udlejere hos Airbnb er eksempelvis ikke underlagt de samme krav om sikkerhed, som hotelbranchen er. Og det kvæler konkurrencen, mener Katja Østergaard.

»Det kan ikke være rigtigt, at når turisten drejer til højre og tager en overnatning på et hotel, så er det ét sæt spilleregler, og når turisten drejer til venstre og tager et værelse hos Airbnb, så er det et anderledes sæt spilleregler,« siger hun.

Katja Østergaard understreger, at hotelbranchen foreløbig ikke har lidt under Airbnbs fremmarch.

»Vi kan ikke se, at Airbnb tager markedsandele fra hotelovernatninger på nuværende tidspunkt. Både i 2013, 2014 og 2015 har der været rekordhøjt antal overnatninger på de danske hoteller,« siger hun.

I det første halvår af 2014 benyttede i alt 75.000 personer sig af muligheden for at bo privat via Airnbnb.