Hotelansatte raser over lumre reklamer

Et billede viser en kvinde, der sidder på en sengekant, i udfordrende stuepigekjole og med et forførende blik. Henover billedet står der ”Sleep with us”. Reklamekampagne for en hotelkæde har fået de ansatte helt op i det røde felt.

Foto: First Hotels
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ansatte på hotelkæden First Hotels i Norge er vrede over en ny kampagne, kæden har skudt i gang. Kampagnen har navnet ”Sleep with us” og viser en kvinde i udfordrende stuepigeuniform, der sidder på en seng.

De ansatte er også blevet bedt om at gå med badges med sloganet ”Sleep with us” på. Det har fået tillidsmanden til at gå til Forbrugerombudsmanden. Det skriver e24.no.

Se billederne: Her er landets rigeste hotelkonger

De ansatte går efter at få kampagnen stoppet.

- Jeg og mine kollegaer mener, at kampagnen er kvindediskriminerende - blandt andet på grund af den måde, hvorpå kvinden i annoncen fremstilles, og hvilke associationer man får i den forbindelse, skriver tillidsmanden Trine Plassen ved First Hotel Breiseth i Lillehammer i en klage til den norske Forbrugerombudsmand.

- Det handler om påklædningen, posituren og hendes blik, skriver hun yderligere ifølge e24.no.

Kampagnen begyndte 11. oktober og fortsætter året ud. Hotelkæden har også lavet en version, hvor en mand i piccolouniform, der er knappet op, sidder på en seng.

Men det er især de omtalte badges med påskriften ”Sleep with us”, som de ansatte er blevet om at gå med, der ifølge e24.no er ubehagelige for de hotelansatte.

Ledelsen i hotelkæden fortæller, at man ikke har fået mange klager over kampagnen.

- Hvis man tænker på alle gæsterne, der bruger vores hoteller, så er dette marginalt, siger koncerndirektør for koncernstaben i First Hotels, Charles Løfwander, til e24.no.

Hotelkæden har også fået lavet papfigurer af kvinden og manden i kampagnen. Figurerne har været udstillet i receptionsområdet. På flere hoteller er de blevet stjålet.

- Efter hvad jeg kan forstå er hendes (tillidsmanden trine Plassens, red.) målsætning med klagen at få afklaret, hvordan Forbrugerombudsmanden forholder sig til kampagnen. Hendes holdning er, at den kan opfattes kvindediskriminerende, mens vi mener, at det er en humoristisk charmeoffensiv, som er afbalanceret både i eksponering af mand og kvinde.

Kort efter, at de ansattes klage over kampagnen blev omtalt i Norge, modtog de et brev fra ledelsen om, at de ikke er tvunget til at gå med de omtalte bagdes, når de er på arbejde.