Horesta anerkender problemer med sort arbejde

Efter en koordineret aktion har Skat dokumenteret sort arbejde på seks danske hoteller der alle har udliciteret rengøring til underleverandører. Horesta opfordrer hotellerne til at genoverveje samarbejdet.

Det kan godt være, at der bliver skinnende hvidt, men betalingen er i flere tilfælde sort for rengøringsarbejdere på danske hoteller, der har udliciteret rengøring til underleverandører. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bech
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hos brancheforeningen for danske hoteller og restauranter, Horesta, kender man udmærket til problemstillingen med sortarbejdere blandt rengøringspersonalet på hoteller, der har udliciteret rengøring.

I en nylig aktion har Skat dokumenteret sort arbejde på seks hoteller - alle med udliciteret rengøring, og selv om man ikke ved, hvilke hoteller det drejer sig om hos Horesta, opfordrer man til at genoverveje samarbejdet med de underleverandører, der ikke har tingene i orden.

"Vi tager skarpt afstand fra sort arbejde i det hele taget. Landets love skal overholdes, og det er helt uacceptabelt og skaber konkurrenceforvridning. Vi ved ikke, hvilke hoteller og underleverandører det drejer sig om, men det er ikke ny problematik," siger formand for Horesta Jens Zimmer Christensen.

Han forklarer, at Horesta har en vejledning til virksomheder om samarbejde med rengøringsleverandører, og den vil man nu sætte yderligere fokus på.

"Uanset om de pågældende hoteller er medlemmer eller ej, må de nu konstatere, at nogle underleverandører ikke gør, som de skal, og man bør kraftigt overveje, om man vil fortsætte det samarbejde. Der er desværre altid nogen der prøver at snyde på vægten, men der er ingen undskyldning for ikke at drive lovlig forretning," siger Jens Zimmer Christensen.

Ifølge Horestas anbefalinger bør man vide på ethvert hotel, hvem der har sin daglige gang på stedet og som minimum sikre sig navn, foto og CPR-oplysninger på de ansatte. Dels for at kunne dokumentere over for myndigheder, hvem der er ansat og dels for at øge den interne sikkkerhed.