Hollandsk tilbagegang for Mecom-koncernen

Den hollandske del af mediekoncernen har det svært, og det slår hårdt igennem på halvårsresultatet.

Foto: Thomas Lekfeldt. Reduktioner af omkostningerne i Berlingske Media kan nu mærkes positivt, mens andre dele af Mecom-koncernen belaster regnskabet.
Læs mere
Fold sammen

Selv om Berlingske Media har præsteret et forbedret resultat for 1. halvår 2013, tynges ejerkoncernen Mecom af en markant tilbagegang på indtjeningen i Holland. Det primære driftsresultat (EBITDA) for Mecom er faldet 15 pct. til 31,7 mio. euro.

Omsætningen i Mecom lå i 1. halvår på 415 mio. euro, hvilket er en tilbagegang på 11 pct. Årsagen er både mindre avisoplag og faldende annonceomsætning. Oplagsindtægterne faldt tre pct., mens indtægter fra annoncesalg dykkede med 20 pct. i halvåret, sammenlignet med det tilsvarende halvår i 2012.

Koncernens nettogæld er nu takket være en række frasalg under 100 mio. euro. Den er nedbragt fra 129,5 mio. euro ved udgangen af 2012 til 95,5 mio. euro ved halvårsskiftet. Mecom har tidligere meldt ud, at selskabet har bankfaciliteter på plads til udgangen af oktober 2014. Et fortsat pres på udviklingen i Holland kan gøre det aktuelt at forhandle nye vilkår for aftalen allerede inden årets udgang.

Formanden for Mecom Group, chief executive Stephen Davidson, siger i forbindelse med halvårsregnskabet, at det afspejler det meget hårde erhvervsklima i Holland, som forventes at fortsætte året ud.

»Vi vurderer nu yderligere muligheder for at tilpasse omkostningerne til de nye markedsvilkår«, siger Stephen Davidson i en kommentar til situationen i Holland, hvor der arbejdes med en større restruktureringsplan.

I forhold til Berlingske Media og dermed Mecoms danske virksomhed tales der i halvårsmeddelelsen om en stabilisering af udviklingen og om, at omkostningsreduktioner gennemført i 2012 og i starten af 2013 nu er slået igennem.

I øvrigt forventer Mecom-ledelsen, at årsresultatet (EBITDA) for 2013 bliver i den høje ende af det tidligere udmeldte spænd på mellem 50-60 mio. euro.

Mecom-koncernen har medieaktiviteter i Holland, Polen og Danmark. I Polen er et endeligt frasalg ved at være på plads. Der arbejdes på at frasælge yderligere dele af Mecom-koncernen. Et såkaldt strategisk review har været iværksat siden efteråret 2012, og der forventes konklusioner på det i løbet af efteråret.