Hollandsk ingredienskoncern løfter salg med hjælp fra valuta

Den hollandske ingrediens- og kemikaliekoncern DSM har takket være gunstige valutakurser haft en pæn fremgang i omsætningen i tredje kvartal.

Foto: JEAN-PAUL PELISSIER.
Læs mere
Fold sammen

Det hollandske selskab havde i månederne juli, august og september et salg på 1.945 mio. euro, hvilket var en fremgang på 8 pct. i forhold til samme periode året før. Fraregnet valutaeffekter er der dog kun tale om et løft på 2 pct.

DSM, der på nogle af sine forretningsområder konkurrerer med Chr. Hansen, skriver, at det blandt andet er et godt salg af kosttilskud til både mennesker og dyr, som trækker salget op. Udviklingen på toplinjen var helt på linje med analytikernes forventninger, skriver Bloomberg.

Driftsresultatet før af- og nedskrivninger, EBITDA, af fortsættende aktiviteter landede på 287 mio. euro, hvilket var en spids højere end analytikernes forventninger, som lød på et driftsoverskud på 283,2 mio. euro.

DSM oplyser i regnskabet, at det igangsætter et effektiviseringsprogram til 125-150 mio. euro, som skal mindske de faste omkostninger.