Hollænder på europæisk handelstogt for Carlsberg

Michiel Herkemij er ikke en ueffen herre, når det kommer til ledelse af store internationale virksomheder. Alligevel er hollænderen, der forrige uge blev udnævnt som arvtager til en af Carlsbergs mest betydningsfulde direktørposter, et relativt ubeskrevet blad i dansk sammenhæng.

Hollandske Michiel Herkemij bliver ny direktør for Carlsberg i Vesteuropa efter danske Jørn Tolstrup. PR-foto Fold sammen
Læs mere

Seks måneder. Så kort tid skulle Michiel Herkemij bruge som konstitueret direktør for Carlsbergs britiske forretning, før han kunne springe endnu et skridt op ad rangstigen hos den danske ølgigant.

Og denne gang er det et stort et af slagsen. Efter syv år på posten fratræder Jørn Tolstrup nemlig sin stilling som chef for Carlsbergs vesteuropæiske marked, og det er det tomrum, Michiel Herkemij nu skal forsøge at udfylde. Med sig har han et alenlangt CV og en stærk referenceramme fra tidligere topstillinger hos bl.a. British American Tobacco, Friesland Foods og Heineken. En baggrund, der ifølge ham selv er guld værd, når Carlsberg i de kommende år skal forsøge at styrke sin position på Europas hårdt pressede ølmarked.

»Jeg har altid været meget interesseret i brandudvikling og at styrke virksomheders markedspositioner. Det er det, jeg brænder for, og det er også det, jeg skal gøre i den nye stilling hos Carlsberg. Som virksomhed er vi nødt til at øge vores indsats på området. Konkurrencen er benhård på det europæiske marked, og derfor er brand- og markedspositionering vigtigere end nogensinde før,« siger Michiel Herkemij, der samtidig slår fast, at han ser frem til at stå i spidsen for et af Danmarks vigtigste brands.

»Carlsberg har dybe rødder i det danske samfund, så det er et stort ansvar, jeg står med,« erkender Michiel Herkemij.

Svære tider for Carlsberg

Udskiftningen på Valby-bryggeriets direktionsgang kommer i kølvandet på et skuffende år for Carlsberg, hvor koncernens flagskibsbrand kunne melde om tilbagegang på flere kernemarkeder. Det er den udvikling, Michiel Herkemij nu skal være med til at vende, og det skal ske i samarbejde med landsmanden, Cees ’t Hart, der i sommeren 2015 tiltrådte stillingen som administrerende direktør i Carlsberg.

Selv om begge parter gennem flere år har bevæget sig i hollandsk erhvervslivs højere luftlag, er det dog første gang, de to topchefer rent faktisk skal samarbejde om en fælles opgave.

»Cees ‘t Hart og jeg har ikke arbejdet sammen før, selv om man måske skulle tro det. Jeg var i sin tid direktør i en virksomhed, der hed Friesland Foods – vel at mærke før den blev fusioneret med Campina. Da det skete, blev Cees ’t Hart FrieslandCampinas nye topchef. Så vores veje har krydset hinanden, men vi har aldrig arbejdet sammen før nu,« lyder det fra Michiel Herkemij.

Med en fortid som løjtnant i den hollandske flåde, en uddannelsesbaggrund i jura og markedsføring og topledererfaring på tværs af fire kontinenter er Michiel Herkemij ikke i tvivl om, at han er den rigtige til jobbet. Også selv om han kun har været en del af Carlsbergkoncernen i et halvt års tid.

»Jeg blev hyret til at stå for omstruktureringen af Carlsbergs forretning i Storbritannien og at gøre det til et mere konkurrencedygtigt foretagende. Det er det, jeg gør. Jeg transformerer og opbygger brands. Derefter blev jeg så spurgt, om jeg var interesseret i at blive direktør for resten af Europa,« fortæller hollænderen.

»Carlsberg har et meget stærkt værdigrundlag, og så elsker jeg ølbranchen. Derfor tror jeg, det er den helt rigtige beslutning at lægge alle mine kræfter i udviklingen af selskabet.«