Hold selv øje med din banks tilbud

Storbankerne går forrest med straksoverførslerne, mens nogle af de mindre banker endnu ikke har de tekniske løsninger klar til betalinger med det samme.

Foto: Jens Nørgaard Larsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Bankerne har i flere årtier draget nytte af, at penge – der allerede er overført – først er gået ind på kundernes bankkonto efter en dag eller sågar en hel weekend. Det skal øjeblikkelige kontooverførsler mellem banker fra i dag gøre op med, men på trods af, at Finans-rådet fredag lancerer et nyt, hurtigere betalingssystem, er retningslinjerne for de danske bankkunder både forskelligartede og uklare, oplyser flere kilder til Berlingske Business.

Er du eksempelvis kunde i et større dansk pengeinstitut, kan du højst sandsynligt drage nytte af de såkaldte straksoverførsler, mens flere mindre pengeinstitutter endnu ikke er gearet til det nye system.

Det er ligeledes individuelt fra bank til bank, hvordan den introducerer systemet for sine kunder, og om banken tager gebyrer eller ej. I visse banker er du som kunde automatisk tilmeldt den hurtigste betalingsform, og i andre banker skal du selv logge på netbank og give din accept.

De forskelligartede regler risikerer dermed at skabe stor forvirring blandt kunderne, men det hverken kan eller vil Finansrådet blande sig i, fastslår underdirektør Michael Busk-Jepsen.

»Vi stiller blot et nyt betalingsstem til rådighed for bankerne, og så er det op til hver enkelt bank at markedsføre det og bruge det hensigtsmæssigt. Det er et område, hvor banksektoren konkurrerer indbyrdes, og det er et helt fundamentalt princip, at det blander vi os ikke i,« siger han og råder danskere, der er i tvivl, til at spørge deres egen bank eller kigge på bankens hjemmeside.

Konkurrenceparameteret mærker man også mellem de enkelte banker, hvor Danske Bank ikke skjuler, at man håber at være klar med den bedst mulige løsning for kunderne.

»Vi har længe arbejdet med det tekniske helt nede i roden af vores systemer for at lave en løsning, hvor kunderne blot skal overføre penge på samme måde, som de plejer. Og så bliver overførslen gennemført så hurtigt som overhovedet muligt,« siger Martin Sandau, chef i Danske Banks produktafdeling og fortæller, at banken fredag vil informere gennem blandt andet netbanken samt i det kommende årsbrev.

Også i den næststørste bank Nordea oplyser privatkundedirektør Ken Adrian, at man fredag tager hul på de nye overførsler.

»Vi er klar med straksoverførslerne som planlagt. For at kunne give kunderne den ekstra mulighed, som nogle har efterspurgt, har vi bygget et nyt system, der kan håndtere de lynhurtige overførsler,« siger privatkundedirektør i Nordea, Ken Adrian.

Moderniseringen af infrastrukturen har ifølge Finansrådet kostet mellem 200 og 300 millioner kroner, hvoraf langt størstelen af udgifterne er betalt af bankerne.