Hold så op med at lave mad

I denne uge går takeaway-portalen Just Eat i luften med et nyt, internationalt reklameunivers, som skal sætte en stopper for al den politisk korrekte madlavning fra bunden.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Nu kan det være nok. Nu må nogen forstå, at madlavning ikke bare er indviklet og tager en hulens tid, men også kan være decideret livsfarligt. For ikke at tale om alle de penge, vi alle sammen spilder på at købe køkkenudstyr, der har navn efter latterlige kendiskokke…

Det er i bund og grund budskaberne, serveret med en passende portion glimt i øjet, i en ny global branding-strategi fra den dansk-stiftede - men i dag yderst internationale - takeaway-portal Just Eat.

Centralt i det nye kommunikations-univers med taglinen ”Don’t Cook – Just Eat” finder man Hr Mozzarella , alias “The Mozz”, Hr Basmati, Hr Sweet, Hr Sour, Hr T-Bone, Hr Sashimi og Hr Halloumi – en broget flok af oprørske takeaway-kokke, som er klar til at tage alle midler i brug for at forhindre alt fra børnefamilier og gourmetfreaks til kogebogsfanatiske amatørkokke i at betræde køkkenregionerne.

Just Eats danske marketingdirektør, Mads Neble, siger om kampagnen:

- Vi vil gerne tage stilling og vise lidt attitude i en tid, hvor folk elsker alt, hvad der er hjemmelavet og kokkereret fra bunden. Tv’s sendeflader bugner af tv-kokke med køkkenhaver og krydderurter, og masser af familier har skabene fyldt med kendis-kokke-brandede køkkenredskaber. Så nu gør vi oprør - med et twist af humor naturligvis, og siger i stedet: brug tiden bedre og drop den dårlige samvittighed.

Kampagnen rullede i gang i sidste weekend i henholdsvis England, og fra på torsdag kører den herhjemme. Meningen er, at den skal bredes ud til alle de 13 lande, hvor Just Eat er på markedet – primært i Europa, men også i Indien, Brasilien og Canada.

- Vi vil gerne gøre vores position endnu mere skarp, og den global kommunikationsplatform skal derfor også medvirke til at signalere, at Just Eat er en international virksomhed, siger Mads Neble.

Sokker

Den overordnede kampagneidé omkring ”Don’t Cook – Just Eat-universet er skabt af det britiske bureau VCCP, som også står bag tv-reklamer og online-videoer.

Til det danske marked har man samarbejdet med blandt andre Askvig Stitz, der står bag voiceover, web-forside og nyhedsbrevsdesign, mens Komfo har bidraget til udvikling af Facebook-applikationen. Dertil er en del lavet in-house, oplyser Mads Neble.

Og kampagne-elementerne er omhyggeligt tilpasset de enkelte markeder.

- I Danmark kan vi godt lave reklameplakater, hvor der står ”F… opvask”, men i andre lande, som fx England, ville det formentlig ikke gå. Så materialet tilpasses selvfølgelig de forskellige lande, siger Mads Neble.

Og så har der sneget sig et par sokker ind i den danske kampagne – hvordan hænger det sammen?

- Jamen, vi havde længe gået og tænkt, at vi savnede noget, vi kunne honorerer vores 50.000 danske Facebook-fans med i forbindelse med konkurrencer eller andet. Og så opstod ideen pludselig en dag, at vi jo kunne få lavet nogle sokker, hvor der står ”Cooking socks” på – bare som en gimmick.

Just Eat sidder i Danmark på omkring 36 procent af takeaway-markedet, og der sælges herhjemme ifølge selskabets egne oplysninger 30.000 måltider om dagen og rundt regnet 1 million om måneden via portalen, hvor man også løbende kan følge med i, hvor mange måltider, der er bestilt verden over det seneste døgn.

Se den nye kampagnefilm herunder: